Zagadnienia socjologii relacyjnej 1600-SZD-SPEC-SR-SOC
Ruch relacyjny przynosi nowy potencjał teoretyczny i metodologiczny dla nauk społecznych i nauk o kulturze. Dokonuje zarazem rekonfiguracji klasycznej i nowoczesnej teorii społecznej w perspektywie relacyjnej, aby zrozumieć i wyjaśnić emergencję nowych form i znaczeń uspołecznienia. Pozwala wyartykułować na nowo relacyjne podstawy formacji społecznych i kulturowych. Relacje społeczne pozostają centralną kategorią zakładającą zarazem szersze pojęcie relacji i relacyjności. W relacje społeczne wpisana jest zasada wzajemności, na której opiera się uspołecznienie. Socjologia relacyjna zwraca uwagę na nieinstrumentalne aspekty uspołecznienia podobnie jak ruch antyutylitarny w naukach społecznych odwołujący się do paradygmatu daru. Podejścia relacyjne proponują różne modele analiz relacyjnych. Zadaniem seminarium będzie wprowadzenie do problematyki socjologii relacyjnej i dyskusja wybranych zagadnień. Dyskutowana będzie kwestia integralności socjologii relacyjnej mimo zróżnicowania podejść, a więc czy socjologia relacyjna formuje nowy paradygmat? Eksplikowany będzie sens, w jakim socjologia relacyjna jest socjologią humanistyczną, refleksyjną i krytyczną.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Uczestnicy seminarium są zobowiązani do przygotowania do dyskusji na podstawie lektury przewidzianej na dane zajęcia. Są zobowiązani do jednorazowej krytycznej prezentacji zagadnień na podstawie lektury. Możliwe jest usprawiedliwienie 2 nieobecności na seminarium.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Zaliczenie ustne.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Ocena jakości prezentacji zagadnień na podstawie lektury; ocena udziału w dyskusji i wkładu do prac seminarium.
Kryteria oceniania: Ocena jakości prezentacji zagadnień na podstawie lektury; ocena udziału w dyskusji i wkładu do prac seminarium.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Bourdieu Pierre, The Logic of Practice, transl. R. Nice, P. Alto, Stanford 1990: Stanford University Press, s. 75-91.
2. Chanial Philippe, For an Anthropology of Interhuman Relations in the Gift Key, “MAUSS International”, 2023: 1(3): 99-124.
3. Depelteau Francois, “Relational Thinking in Sociology: Relevance, Concurrence and Dissonance”, w: Francois Depelteau (red.), The Palgrave Handbook of Relational Sociology, Cham 2018: Palgrave Macmillan, s. 3-33.
4. Donati Pierpaolo, Transcending Modernity with Relational Thinking, London 2021: Routledge, s. 51-67.
5. Fondevila Jorge, “Switchings Among Netdoms: The Relational Sociology of Harrison C. White”, w: Francois Depelteau (red.), The Palgrave Handbook of Relational Sociology, Cham 2018: Palgrave Macmillan, s. 231-269.
6. Hałas Elżbieta, “Discovering the Relational Relevance of Reciprocity”, w: Elisabetta Carra, Paolo Terenzi (red.), The Relational Gaze on a Changing Society, Berlin 2019: Peter Lang, s. 89-105.
7. Hałas Elżbieta, “Preface”, w: Elżbieta Hałas (red.), Methodology of Relational Sociology. Approaches and Analyses, Cham 2023: Palgrave Macmillan, s. 59-85.
8. Hałas Elżbieta, “Relational Understanding: Beyond the Interpretative and Normative Divide”, w: Elżbieta Hałas (red.), Methodolopgy of Relational Sociology. Approaches and Analyses, Cham 2023: Palgrave Macmillan, s. 59-85.
9. White Harrison C., Identity and Control. How Social Formations Emerge, Princeton 2008: Princeton Univerity Press, s. 1-19.
10. Znaniecki Florian, Social Relations and Social Roles. The Unfinished Systematic Sociology, San Francisco 1965: Chandler Publishing Company, s. 111-142.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: