Mocne strony charakteru i dobre samopoczucie w praktyce akademickiej – krok 2: nowe zastosowania* 1600-SZD-SPEC-MS2-PS
Celem zajęć jest zwiększenie samoświadomości w zakresie posiadania i stosowania mocnych stron charakteru w różnych obszarach obecnej pracy akademickiej (naukowej, dydaktycznej i administracyjnej/organizacyjnej) jako pierwszym kroku w kierunku wzmacniania własnego dobrostanu psychologicznego, w oparciu o koncepcje i badania z zakresu psychologii pozytywnej.W trakcie zajęć uczestnicy dokonają wglądu w poziom własnego dobrostanu w różnych obszarach pracy akademickiej w oparciu o model dobrostanu PERMA Martina Seligmana, zwiększą samoświadomość własnych mocnych stron charakteru w oparciu o koncepcję cnót i mocnych stron charakteru Martina Seligmana i Christophera Petersona i model Świadomość-Eksploracja-Zastosowanie Ryana Niemieca oraz poznają wyniki współczesnych badań dotyczących związków mocnych stron charakteru z dobrostanem.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Uczestnicy uczą się poprzez aktywne uczestnictwo w proponowanych aktywnościach indywidualnych, w małych grupach i w na forum całej grupy Przez do czytanie literatury oraz sama obserwację i podjęcie autorefleksji, a także przez poznawanie doświadczeń innych osób. Wymaga to bezpiecznej atmosfery, dzielenia się doświadczeniami i refleksjami oraz zaangażowania w trakcie zajęć. Dlatego w trakcie zajęć dopuszczalna jest jedna godzina lekcyjna nieobecności, i to wyłącznie w trakcie drugiego dnia zajęć. Pomiędzy zajęciami Studenci zobowiązani są do przeczytania fragmentu literatury na temat wybranej mocnej strony charakteru, nadmiernego i niewystarczającego wykorzystywania oraz do prowadzenia dzienniczka samoobserwacji nowych zastosowań jednej wybranej sygnaturowej mocnej strony charakteru.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Tydzień po zakończeniu zajęć, uczestnicy przedstawiają pracę zaliczeniową składającą się z dwóch części: refleksji na temat literatury z zakresu jednej wybranej własnej sygnaturowej mocnej strony charakteru oraz prowadzonego przez 7 dni (rozpoczętego w okresie pomiędzy zajęciami) dzienniczka samoobserwacji nowych zastosowań tej mocnej strony charakteru. Uczestnicy mogą poprawić pracę najpóźniej miesiąc po otrzymaniu oceny.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Pisemna praca indywidulna.
Kryteria oceniania: Refleksja na temat literatury: Odwołanie się do co najmniej jednego z zagadnień wymienionych w literaturze na temat nadużywania lub niewystarczające używania wybranej mocnej strony charakteru i podjęcie pogłębionej refleksji na temat tych zagadnień w świetle własnych dotychczasowych przekonań i doświadczeń. Ustrukturalizowanie pracy tak by miała wstęp określający cel refleksji, uporządkowane rozwinięcie i zakończenie. Zachowanie wymagań formalnych – minimum 1000, maksimum 2000 znaków ze spacjami.Dzienniczek. Opis nowego zastosowania zalety sygnaturowej zawiera informacje o planie działania, kontekście sytuacyjnym, zachowaniach, odczuciach i myślach, dotyczące każdego z 7 dni. Praca zawiera wnioski końcowe wynikające z refleksji na temat opisanych zastosowań odwołujące się do warunków długofalowego dobrowolnego stosowania interwencji.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Grant, A. M., & Schwartz, B. (2011). Too much of a good thing: The challenge and opportunity of the inverted U. Perspectives on Psychological Science, 6(1), 61–76. https://doi.org/10.1177/17456916103935232.
Niemiec, R. M. (2019). Finding the golden mean: the overuse, underuse, and optimal use of character strengths. Counselling Psychology Quarterly, 32(3–4). https://doi.org/10.1080/09515070.2019.16176743.
Niemiec, R. M., & Wedding, D. (2013). Positive Psychology at the Movies: Using Films to Build Character Strengths and Well-Being Gottingen, Germany: Hogrefe. – chapters on theoretical description of overuse and underuse of character strengths description of character strengths and examples of overusing and underusing.
Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification. Washington, DC: Oxford University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=129815 =pl&site=eds-live
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: