Interdyscyplinarne wprowadzenie do współczesnego kryzysu klimatycznego 1600-SZD-ID-IWWK
To jest kurs intedycyplinarny w formie hybrydowej. Część online (15h) jest do zorbienia we własnym tempie i dzieje się online na platformie moodle, skłda się z lektur, zadań, quizów i dyskusji. Część warsztatowa (5h) jest skoncentrowana na aspektach psychologicznych i dyskursach społecznych, i ma formę jednego dłuższego warsztatu odywajacego się fizycznie na Wydziale Psychologii. W konfrontacji z problemami współczesności, takimi jak zmiana klimatu czy powiązany z nią kryzys ekologiczny, posiadanie podstawowej rzetelnej wiedzy naukowej jest ważnym zasobem, przydatnym każdemu człowiekowi. Rzetelna wiedza naukowa może dostarczać poczucia sprawczości i chronić przed dezinformacją.Zajęcia umożliwiają zdobycie podstawowej wiedzy na temat globalnego ocieplenia, jego mechanizmów i konsekwencji dla świata istot żywych, człowieka oraz społeczeństwa. Mają one charakter interdyscyplinarny. Składają się z 4 bloków: bloku fizycznego, który przekazuje wiedzę o systemie klimatycznym, regułach nim rządzących i zachodzących w nim obecnie zmianach; bloku przyrodniczego, który przekazuje wiedzę o zależnościach pomiędzy klimatem, a środowiskiem przyrodniczym; bloku ekonomiczno- społecznego, który pokazuje zmianę klimatu i niszczenie środowiska, jako tragedię dóbr wspólnych, oraz wskazuje na procesy zależne od społeczeństwa i ekonomii; i bloku psychologicznego, który pokazuje rolę indywidualnych osób, a także emocji w odpowiedzi na kryzys klimatyczny i wskazuje na możliwości działania wobec tego kryzysu.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;
Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Oraz inne: Wiedza (student wie/zna):Posiada podstawową wiedzę o fizycznych podstawach antropogenicznego globalnego ocieplenia, mechanizmach rządzących klimatem i jego zmianą, sprzężeniach zwrotnych w systemie klimatycznym i roli człowieka w tych procesach.Posiada podstawową wiedzę o mechanizmach i sprzężeniach pomiędzy zmianą klimatu, a środowiskiem przyrodniczym, oraz o środowiskowym wymiarze współczesnego kryzysu.Posiada podstawową wiedzę o społecznych i ekonomicznych uwarunkowaniach współczesnego kryzysu klimatycznego i środowiskowego.Posiada podstawową wiedzę o psychologicznych, poznawczych i emocjonalnych uwarunkowaniach postaw i działań wobec zmiany klimatu. Umiejętności (student umie):Rozróżniać na podstawowym poziomie wiedzę naukową i dezinformację. Krytycznie oceniać źródła wiedzy i aktywnie poszukiwać informacji. Wnioskować na podstawie zgromadzonych danych i analiz. Kompetencje społeczne (student potrafi):Rozumieć emocje, postawy i działania ludzi związane ze zmianą klimatu, zarówno w skali mikro jak i skali makro, oraz analizować społeczne uwarunkowania kryzysu klimatycznego i ekologicznego. Poszukiwać możliwości działań jednostki i społeczeństwa wobec kryzysu klimatycznego.
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Udział w warsztacie jest obowiązkowy, ponieważ jest tylko jeden warsztat. Część online może być wykonana we własnym tempie, w dowolnym czasie przed warsztatem.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Musi zostać wykoanne przynajmniej 60% zadań i quizów w kursie. Wyjątkowe indywidualne sytuacje mogą być rozstrzygane na zasadach indywidualnych.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: dusjusje online i quizy, aktywny udział w warsztacie
Kryteria oceniania: Na ocene składa się ocena zadań wykonywanych online, takich jak quizzy i dyskusje, oraz udział w aktywnych częściach warsztatu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Budziszewska, M., Kardaś, A, Bohdanowicz, Z. (2021) Climate Change, Geting the Basic Right. {Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu.} Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Lamb, W. F., Mattioli, G., Levi, S., Roberts, J. T., Capstick, S., Creutzig, F., ... & Steinberger, J. K. (2020). Discourses of climate delay. Global Sustainability, 3, e17.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: