Literaturoznawstwo - Warsztat metodyczny grupowy (warsztat dodatkowy) dla chętnych - 26 godz. - POL 1500-SZD-WM-LIT-26-P
Zajęcia mają ułatwić studentom funkcjonowanie w przestrzeni akademickiej i życiu naukowym. Dotyczyć będą wybranych zagadnień prowadzenia zajęć dydaktycznych w zakresie literaturoznawstwa, przygotowywania wystąpień konferencyjnych, pracy nad artykułami naukowymi (w tym współpracy z redakcjami czasopism naukowych).
W bloku obowiązkowym (4 h) prowadzący przedstawią najważniejsze zagadnienia metod i problemów pracy dydaktycznej i naukowej osoby wkraczającej na ścieżkę naukową.
Blok fakultatywny będzie obejmował dwa osobne obszary zagadnień.
A. W pierwszym obszarze prowadzący zajmie się trzema wymiarami funkcjonowania młodego literaturoznawcy/młodej literaturoznawczyni w życiu akademickim: 1. konferencyjnym, 2. „artykułowym”, 3. dydaktycznym. Przedyskutowane zostaną takie kwestie jak przygotowywanie i wygłaszanie referatów konferencyjnych (retoryczne i autoprezentacyjne aspekty tych wystąpień), różnice w poetyce wypowiedzi naukowej między referatem a artykułem, przenoszenie wiedzy (dawnej i nowej) do praktyki dydaktycznej w zakresie literaturoznawstwa. Zajęcia będą miały formę warsztatową, pozwalającą na przedyskutowywanie słabych i mocnych stron danego wystąpienia.
B. Drugi obszar będzie rozwinięciem i uzupełnieniem zajęć zaproponowanych w pierwszym obszarze: koncentrować będzie się nad zagadnieniami praktycznymi dydaktyki akademickiej literaturoznawczej, tworzeniem konspektów zajęć akademickich. Podejmiemy zagadnienia gatunków tekstów naukowych, przyglądając się temu, jak zrobione są wybrane teksty uznanych i początkujących badaczy. Poruszymy kwestię recenzji artykułów naukowych (jak radzić sobie z krytyką własnego tekstu, podyskutujemy o tym, czemu służy recenzja, o różnych problemach z pisaniem recenzji i odnoszeniem się do recenzji napisanego tekstu, jak odpowiadać na recenzje). Opowiemy o możliwych scenariuszach przebiegu dyskusji konferencyjnej (czemu mają służyć dyskusje o referacie, jak zabierać głos, odpowiadać na pytania „z sali”, wchodzić w polemiki z badaczami itp.).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: zna i rozumie
P8S_WG.4 zasady upowszechniania wyników badań literaturoznawczych, także w trybie otwartego dostępu
Umiejętności: potrafi
P8S_UW.3 transferować wyniki działalności naukowej do sfery społecznej, szczególnie do instytucji kultury
P8S_UK.2 popularyzować literaturę i w przystępny sposób prezentować wyniki badań literaturoznawczych
P8S_UK.3 inicjować debatę w zakresie problemowym prowadzonych badań literaturoznawczych
P8S_UU.1 prowadzić badania naukowe z myślą o ich formacyjnym charakterze, kształtowaniu jednostkowej i zbiorowej tożsamości kulturowej
P8S_UU.2 planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi funkcjonalnych w obszarach literaturoznawstwa
Kompetencje społeczne: jest gotów do
P8S_KO.1 wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców, w tym promowania znaczenia literatury i badań nad literaturą w przestrzeni życia społecznego
P8S_KO.2 inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, w tym edukacji kulturalnej
P8S_KR.1 podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,
- respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Warunkami zaliczenia są:
1. obecność (maksymalnie dwie nieobecności),
2. aktywność (w tym odrabianie krótkich prac domowych),
3. napisanie krótkiej pracy zaliczeniowej (3-5 stron) na temat uzgodniony z prowadzącymi; może być to referat na nadchodzącą konferencję albo wypowiedź popularyzatorska oparta na prowadzonych aktualnie badaniach.
Literatura
Blok A (dr Tomasz Jędrzejewski)
1. E. Goffman, Człowiek w teatrze życia społecznego, przeł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa 2008
2. M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych debatach, Kraków 2008
3. M. Rusinek, A. Załazińska, Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005
4. Mosty zamiast murów. O komunikacji między ludźmi, red. J. Stewart, Warszawa 2003
Blok B (dr hab. Ewa Hoffmann-Piotrowska)
7. Dydaktyka literatury i języka polskiego. Stan badań i perspektywy badawcze, red. S. J. Żurek, A. Adamczuk-Stęplewska, Lublin 2012
8.https://bg.pw.edu.pl/images/OIN/Elsevier/How_to_write_a_terrible_article_KGaca_ELS_handouts_PL.pdf
9. Z. Stefanowska, Świat owadzi w IV części Dziadów w: tejże, Próba zdrowego rozumu (różne wyd.)
10. J. Tomkowski, Dylematy autora antologii, „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” 2021, nr 12 (15).
11. lektura artykułu doktoranckiego
12. przykłady recenzji tekstu przygotowane przez prowadzącą jako baza do dyskusji na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: