Nauki o kulturze i religii - Warsztat metodyczny grupowy - 4 godz. 1500-SZD-WM-KR-4
Dydaktyka to dla wielu naukowców nieodłączna część ich działalności zawodowej. Wielu z nich uczy polegając na instynkcie, jednak łatwiej, skuteczniej i przyjemniej uczy się, gdy posiada się podstawową wiedzę na temat mechanizmów uczenia (się), zasad prowadzenia zajęć itd. Niniejszy warsztat ma na celu zaznajomienie doktorantów z kilkoma kluczowymi kwestiami 1. Pytaniami (jako podstawowym narzędziu dydaktycznym, niestety często stosowanym bezrefleksyjnie), 2. Wybranymi metodami aktywizującymi, 3. Umiejętnością planowania czasu, potrzebnego do przekazania danej porcji wiedzy lub umiejętności, 4. Kolejnością, w jakiej należy przygotowywać zajęcia dydaktyczne (od celów kształcenia przez dobieranie odpowiednich do nich treści nauczania, metod, środków dydaktycznych, po formułowanie celów ogólnych i szczegółowych). Ze względu na małą liczbę spotkań skoncentrujemy się głównie na pracy z pytaniami.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
P8S_UU.2 umie planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi
P8S_UK.3 umie inicjować debatę
P8S_KK.1 jest gotów do krytycznej oceny dorobku w ra¬mach danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
Kryteria oceniania
Konieczność uczestniczenia w obu zajęciach (4 godziny). Do zaliczenia konieczne jest aktywne uczestniczenie oraz przygotowanie zadanego do domu zadania na drugie zajęcia (10.3.)
Literatura
A. Janowski (red.) Nauczanie w praktyce, 2009
W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Redakcja naukowa: Anna
Karpińska, Karol Kowalczuk, Walentyna Wróblewska, Wydawca: Adam Marszałek, Toruń 2016
M. Kostera, Agnieszka Rosiak, Nauczyciel akademicki: zajęcia dydaktyczne: jak je prowadzić, by…, Gdańsk 2008.
K. Kruszewski (red.) Sztuka nauczania, 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: