Językoznawstwo - Warsztat metodyczny grupowy (warsztat dodatkowy) dla chętnych - 26 godz. 1500-SZD-WM-JEZ-26
Celem warsztatów jest
zaznajomienie słuchaczy z zasadami i praktyką nauczania zdalnego (e-learning) i blended learning;
poznanie różnych dostępnych narzędzi do zdalnego nauczania:
narzędzia do wideokonferencji,
platformy edukacyjne i ich możliwości,
narzędzi do interaktywnych quizów, ankiet i testów,
inne narzędzia multimedialne;
pokazanie i przetestowanie dostępnych w internecie źródeł wiedzy i materiału (m.in. bazy danych, korpusy, słowniki) oraz programów do wykorzystania w językoznawczych badaniach diachronicznych i synchronicznych;
wskazanie zależności między doborem metod pracy a formą językoznawczych zajęć dydaktycznych (e-learning, blended learning);
rozwijanie umiejętności właściwego budowania różnych sprawdzianów umiejętności i wiedzy (testy, zadania otwarte, krzyżówki, projekty i inne zadania na platformach edukacyjnych);
sposoby aktywizowania studentów (np. grywalizacja, pisanie podręcznika, metoda portfolio, projekt, wykorzystanie aplikacji typu Mentimeter, Kahoot, Canva) oraz zasady komunikacji w nauczaniu zdalnym;
dobre praktyki w tworzeniu i prowadzeniu zajęć zdalnych oraz blended learning
zdalne zajęcia ogólnouniwersyteckie i zajęcia na uniwersytecie otwartym jako forma popularyzacji nauki;
nauka planowania własnych zajęć dydaktycznych i poznanie budowy kursów online.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Słuchacz zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne różnych metod dydaktycznych stosowanych w nauczaniu przedmiotów językoznawczych oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu metodyki nauczania zdalnego i blended learning, odnoszącego się do przedmiotów językoznawczych prowadzonych w szkole wyższej [P8S_WG.1].
Student zna i rozumie główne tendencje rozwojowe współczesnej metodyki nauczania przedmiotów językoznawczych w szkole wyższej [P8S_WG.2], a także zasady upowszechniania wyników działalności naukowej w formie zajęć prowadzonych dla studentów, kursów otwartych (tryb otwartego dostępu) [P8S_WG.4].
UMIEJĘTNOŚCI
Słuchacz potrafi wykorzystywać́ wiedzę z zakresu metodyki nauczania zdalnego i blended learning w szkole wyższej do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiazywania złożonych problemów dydaktycznych, w szczególności:
definiować́ cel i przedmiot zajęć, określać efekty kształcenia, tworzyć moduły zajęć prowadzonych w formie zdalnej i blended learning;
rozwijać́ metody, techniki i narzędzia dydaktyczne zdalnego nauczania oraz twórczo je stosować́;
dobierać odpowiednie metody weryfikacji efektów kształcenia [P8S_UW.1].
Słuchacz potrafi również samodzielnie planować zajęcia językoznawcze lub ich cykle oraz realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi nauczania zdalnego i blended learningu [P8S_UU.2].
Potrafi transferować wyniki działalności naukowej do sfery społecznej [P8S_UW.3], upowszechniać wyniki działalności naukowej w różnych formach naukowych i popularnych [P8S_UK.2] (np. zajęcia ogólnouniwersyteckie, zajęcia uniwersytetu otwartego, nowe media), a także inicjować debatę[P8S_UK.3].
Jest zdolny do samodzielnego planowania i działania na rzecz własnego rozwoju, a także inspirować innych do pracy nad sobą i organizować ich rozwój [P8S_UU.1].
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Słuchacz jest gotów do krytycznej oceny różnych metod i narzędzi dydaktycznych oraz metod sprawdzania efektów kształcenia, krytycznej oceny własnej działalności dydaktycznej, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Jest też gotów wypełniać zobowiązania społeczne, które ciążą na badaczach [P8S_KO.1], oraz inicjować działania na rzecz interesu społecznego [P8S_KO.2]. Podtrzymuje i rozwija etos środowiska badawczego, w tym prowadzenia badań w sposób niezależny i respektowania publicznej własności wyników działalności naukowej (z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej) [P8S_KR.1.].
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
Wymagania: udział w zajęciach prowadzonych na platformie edukacyjnej i minimum połowie z czterech zaplanowanych spotkań w czasie rzeczywistym (odbywających się w terminach ustalonych ze słuchaczami) oraz w przewidzianych formach aktywności (polegających na przygotowaniu zadań i przesłaniu ich na platformę Kampus). Doktorant bierze udział w dyskusjach i pracuje nad samodzielnym projektem zajęć dydaktycznych związanym z jego zainteresowaniami naukowymi, przygotowuje projekt zajęć (sylabus, bibliografię, ogłoszenie, grafikę, przykładowe ćwiczenia wprowadzające, zadania sprawdzające i formy aktywizujące). W efekcie pracy powstaje jeden pełny moduł zajęć on-line. Do zaliczenia przedmiotu jest wymagane uzyskanie minimum 60% punktów możliwych do zdobycia).
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
Warunki zaliczenia: aktywny udział w zajęciach, zaliczenie zadania: opracowanie kompletnego modułu zaprojektowanych zajęć (istnieje możliwość powtórnego podejścia do zadania zaliczeniowego w terminie sesji poprawkowej).
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
Warunki zaliczenia: aktywny udział w zajęciach, zaliczenie zadania: opracowanie kompletnego modułu zaprojektowanych zajęć (istnieje możliwość powtórnego podejścia do zadania zaliczeniowego w terminie sesji poprawkowej).
Literatura
Bartkowicz Z., Kowaluk M., Samujło M. (red.), 2007, Nauczyciel kompetentny. Teraźniejszość i przyszłość, Lublin.
Ciechanowska D. (red.), 2009, Proces kształcenia akademickiego studenta,
Jak uczyć skutecznie? – publikacja pokonferencyjna, Warszawa 2011.
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., 2009, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego. Toruń.
Siemak-Tylikowska A., Dębska E., Widota E., Pierścieniak K., Dydaktyka szkoły wyższej. Skrypt, Warszawa.
Sowiński A.J. (red.), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Szczecin.
Wierzbicka A., 2019, Dydaktyczne i komunikacyjne aspekty e-edukacji akademickiej, Łódź.
Niezbędnik egzaminatora, https://kampus.come.uw.edu.pl/course/view.php?id=4114.
Zajęcia zdalne, https://zajeciazdalne.ckc.uw.edu.pl/#
Niezbędnik prowadzącego, https://kampus.come.uw.edu.pl/course/view.php?id=3188
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: