The Art of Literature Review 1500-SZD-TAOLR
Zarówno osoby pełniące funkcje promotorów, jak i osoby recenzujące prace oczekują, że będzie zawierać omówienie literatury przedmiotu. Najczęściej omówienie takie to drugi rozdział pracy, za krótkim wstępem, zawierającym opis celów badawczych, ogólne deklaracje meodologiczne, materiał itd. Jest to zatem pierwszy „merytoryczny” rozdział, czytany przy recenzowaniu. Jako taki nastawia osoby recenzujące pozytywnie, a czasami niestety negatywnie, do całej pracy.
Z drugiej strony, tworzenie rozdziału poświęconego przeglądowi literatury nie jest łatwe. Uporządkowane, klarowne, rzetelne, dogłębne a zarazem syntetyczne przedstawienie ogromu istniejącej literatury, przeczytanej i przeanalizowanej pod kątem pracy jest poważnym wyzywaniem.
W czasie zajęć omówione zostaną strategie, podejścia i techniki pozwalające zapanować nad całością informacji w taki sposób, by pisanie było intelektualną przygodą, a efekt końcowy przyjemną lekturą. Wykorzystane zostaną dotychczasowe doświadczenia osób uczestniczących w zajęciach i samej prowadzącej: zarówno dobre i skutecznie rozwiązania, którymi warto się dzielić, jak i niepowodzenia – tym razem, by zastanowić się, jak można by ich uniknąć.
Tematy dyskusji obejmują
● Różne rodzaje przeglądów literatury i ich przydatność dla prowadzonego badania, a w szczególności, co dana pozycja przynosi – informacje wprowadzające, wzorzec metodologiczny, źródła danych, wcześniejsze ustalenia, z którymi jako autorzy zgadzamy się lub nie, itd.
● Planowanie strategii: jeden rozdział poświęcony literaturze przedmiotu czy referowanie różnych pozycji w różnych miejscach
● Tworzenie dobrze ustrukturyzowanego i przejrzystego obrazu stanu badań
● Porządkowanie przeglądu według problemów/tematów, a nie według autorów/tekstów
● Omawianie całego tekstu a omawianie wybranych fragmentów
● Porządkowanie i uspójnianie prac w skrajnie odrębnych metodologiach i aparatach
● Korzyści z przytaczania dosłownych cytatów i korzyści z parafrazowania
● Sztuka polemizowania z literaturą przedmiotu
● Unikanie intelektualnej nieuczciwości
W czasie zajęć osoby uczestniczące będą proszone o przygotowanie krótkiej próbki omówienia literatury przedmiotu w celu przedyskutowania na zajęciach zastosowanych rozwiązań (w języku do ustalenia z prowadzącą i osobami uczestniczącymi)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć osoba uczestnicząca:
● Ma świadomość różnorodności paradygmatów badaczych językoznawstwa oraz wielości możliwych podejść
● Rozumie teksty ze swojej dziedziny tworzone w różnych paradygmatach
● Potrafi krytycznie wykorzystywać literaturę przedmiotu w prowadzeniu własnych badań i przedstawianiu wyników
P8S_WG.1; P8S_WG.2; P8S_WG.3; P8S_UW.1; P8S_UK.4; P8S_KR.1
Kryteria oceniania
○ Obecność na zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności nieusprawiedliwione)
○ Aktywny udział w dyskusjach
○ Przygotowanie próbki omówienia literatury
(Zaliczenie poprawkowe – dodatkowa praca pisemna, stanowiąca fragment omówienia literatury przedmiotu w doktoracie)
Literatura
Ar Rabbim Md.Tahamid and Mian Md. Naushaad Kabir, „Literature Review in Applied Linguistics: A Conceptual Framework,” in English Language Teaching in the Twenty First Century. Issues and Challenges, ed. T. Karunakaran, 138-158, Colombo – Chenai: Kumaran Book House, 2014
Greetham, Bryan, How to write your literature review, New York: MacMillian Publishers, 2021.
Ridley, Diana, The Literature Review. A Step-by-Step Guide for Students, Los Angeles: Sage Publishers, 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: