Literaturoznawstwo - Strategia publikacyjna i merytoryczne aspekty pozyskiwania grantów w dyscyplinie - POL 1500-SZD-SP-LIT-PL
Jednym z najważniejszych celów kursu jest zapoznanie doktorantów z praktykami publikacyjnymi w ich dyscyplinie i dostarczenie im narzędzi ułatwiających własną aktywność publikacyjną. W szczególności, doktoranci zapoznają się z podstawowymi zasadami zgłaszania wyników prac badawczych do publikacji oraz recenzowania artykułów naukowych; omówione zostaną także najważniejsze wskaźniki bibliometryczne oraz ich rola. Dodatkowo kurs będzie zawierał omówienie wniosku grantowego jako specyficznego tekstu naukowego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
student zna, rozumie praktyki publikacyjne znamienne dla literaturoznawstwa w Polsce i w świecie (także w trybie OA); zasady konstruowania i oceny wniosków grantowych w Polsce; różne strategie związane z rozpowszechnianiem efektów badań.
Umiejętności:
1) student potrafi przygotować – na wszystkich etapach – do druku efekty swoich badań, przy uwzględnieniu wymogów publikacyjnych (także w formach popularnych); potrafi przygotować wniosek grantowy. 2) Wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub
wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych.
3)Dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy.
4)Planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym.
Kompetencje społeczne:
student jest gotów do współpracy z redakcją w procesie publikacji badań; uwzględnia także instytucjonalne wymogi praktyk publikacyjnych; potrafi współpracować przy konstruowaniu zbiorowego wniosku grantowego. Potrafi przeprowadzić krytyczną ocenę dorobku w ramach swoje dyscypliny naukowej, w tym krytyczną ocenę własnego wkładu w jej rozwój.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie strategii publikacyjnej i projektu grantowego.
Literatura
1. Obowiązująca Ustawa o Szkolnictwie Wyższym, rozporządzenia ewaluacyjne oraz listy czasopism punktowanych,
2. Blog Emanuela Kulczyckiego Warsztat badacza,
3. Komunikacja naukowa w humanistyce, red. E. Kulczycki, Poznań 2017 (dostępne w repozytorium UAM),
4. E. Kulczycki, Punktoza jako strategia w grze parametrycznej w Polsce, w: „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2017, nr. 1 (dostępne w repozytorium UAM).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: