Językoznawstwo - Strategia publikacyjna i merytoryczne aspekty pozyskiwania grantów w dyscyplinie - POL 1500-SZD-SP-JEZ-PL
Uczestnicy poznają najważniejsze zagadnienia związane z komunikacją naukową: publikowaniem wyników badań w czasopismach naukowych i innych typach publikacji, prezentowaniem ich publicznie oraz przygotowywaniem skutecznych wniosków o granty. Celem zajęć będzie wsparcie uczestników w opracowaniu strategii publikacyjnej i grantowej. Uczestnicy zapoznają się z typami publikacji i metodami ich ewaluacji, sposobami wyszukiwania czasopism w dziedzinie językoznawstwo, przygotowaniem artykułu do złożenia (zalecenia redakcyjne), a także ze specyfiką procesu redakcyjnego i recenzyjnego. Ponadto omówione zostaną typowe problemy związane z poszczególnymi komponentami publikacji naukowych: abstrakt, tytuł, przegląd literatury, opis metodologii i materiałów, opis wyników, wnioski i bibliografia.
Omówione zostaną również poszczególne części wniosku grantowego na przykładzie programu Preludium NCN, w tym opis szczegółowy, streszczenie, streszczenie popularnonaukowe, plan badań oraz kosztorys.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – zna i rozumie:
− metodologię badań naukowych (PS8_WG)
− podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery społecznej (P8S_WK)
− uwarunkowania działalności naukowej (PS8_WK)
Umiejętności – potrafi:
− wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki do formułowania i rozwiązywania złożonych problemów o charakterze badawczym, w tym formułować hipotezy badawcze, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych (PS8_UW)
− dokonywać krytycznej analizy wyników badań naukowych (PS8_UW)
− upowszechniać wyniki działalności naukowej (PS8_UK)
− planować i realizować indywidualne przedsięwzięcia badawcze, także w środowisku międzynarodowym (PS8_UO)
Kompetencje społeczne – jest gotów do:
− inicjowania działań na rzecz interesu publicznego (PS8_KO)
− wypełniania zobowiązań społecznych badaczy (PS8_KO)
− krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej (P8S_KK)
− rozwijania etosu środowisk badawczych, w tym prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej (PS8_KR)
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
− Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
− Opracowanie streszczenia i planu badań
− Opracowanie strategii publikacyjnej
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego) - j.w.
Metody weryfikacji efektów uczenia się
Przygotowanie prezentacji związanej z przygotowywaną pracą doktorską
Kryteria oceniania
Podstawą oceny są prace domowe wykonywane przez uczestników i ich prezentacja podczas zajęć.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Literatura
Booth, Wayne C. et al. (2016) The Craft of Research. Chicago: Chicago University Press.
Craswell G., Poore M., (2012) Writing for Academic Success. London–Thousand Oaks–New Delhi–Singapore: Sage Publications.
Day R.A., Gastel B., (2017) How to Write and Publish a Scientific Paper. Cambridge: Cambridge University Press.
Punch, Keith F. (2000) Developing Effective Research Proposals. London: Sage.
Schimel J., (2011) Writing Science: How to Write Papers That Get Cited and Proposals That Get Funded. Oxford & New York: Oxford University Press.
Silvia P.J., (2007) How to Write a Lot: A Practical Guide to Productive Academic Writing. Washington: APA LifeTools.
Silvia P.J., (2014) Write It Up: Practical Strategies for Writing and Publishing Journal Articles. Washington: APA LifeTools.
Siuda, P., Wasylczyk, P. (2018) Publikacje Naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Warszawa: PWN.
Sword H. (2012) Stylish Academic Writing. Cambridge–Massachusetts–London: Harvard University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: