Archeologia - Strategia publikacyjna i merytoryczne aspekty pozyskiwania grantów w dyscyplinie 1500-SZD-SP-ARCH
Celem zajęć jest wsparcie doktorantów w opracowaniu skutecznej strategii publikacyjnej i grantowej. Zajęcia składać będą się z dwóch równorzędnych modułów.
1. W ramach pierwszego modułu studenci zapoznają się z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z komunikacją naukową, czyli prezentowaniem publicznie otrzymanych wyników badań w postaci wystąpień konferencyjnych, posterów, artykułów naukowych etc. Uczestnicy zapoznają się z typami publikacji w dziedzinie archeologii, procesem przygotowania artykułu do złożenia (zalecenia redakcyjne), a także ze specyfiką procesu redakcyjnego i recenzyjnego. Ponadto omówione zostaną typowe problemy związane z poszczególnymi komponentami publikacji naukowych: abstrakt, tytuł, przegląd literatury, opis metodologii i materiałów, opis wyników, wnioski i bibliografia. Przedstawione zostaną narzędzia wspierające badacza w procesie przygotowania tekstów naukowych np. bazy bibliograficzne.
2. W ramach drugiego modułu omówione zostaną zagadnienia dotyczące przygotowywania skutecznych wniosków o granty. Poruszony zostanie temat możliwych źródeł finansowania różnych zadań badawczych i publikacyjnych. Omówione zostaną zagadnienia dotyczące dostępnych platform służących obsłudze wniosków grantowych na przykładzie platformy osf.opi.org.pl. Omówione zostaną zasady ubiegania się o granty, wszystkie etapy realizacji grantu i jego rozliczenia. Szczegółowo omówione zostaną wszystkie elementy aplikacji grantowej i zasady ich konstruowania.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – zna i rozumie:
− metodologię badań naukowych (PS8_WG)
− podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery społecznej (P8S_WK)
− uwarunkowania działalności naukowej (PS8_WK)
Umiejętności – potrafi:
− wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki do formułowania i rozwiązywania złożonych problemów o charakterze badawczym, w tym formułować hipotezy badawcze, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych (PS8_UW)
− dokonywać krytycznej analizy wyników badań naukowych (PS8_UW)
− upowszechniać wyniki działalności naukowej (PS8_UK)
− planować i realizować indywidualne przedsięwzięcia badawcze, także w środowisku międzynarodowym (PS8_UO)
Kompetencje społeczne – jest gotów do:
− inicjowania działań na rzecz interesu publicznego (PS8_KO)
− wypełniania zobowiązań społecznych badaczy (PS8_KO)
− krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej (P8S_KK)
− rozwijania etosu środowisk badawczych, w tym prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej (PS8_KR)
Kryteria oceniania
Obowiązkowa obecność na 4 z 5 zajęć.
Przygotowanie założeń wniosku grantowego do wybranej instytucji grantowej zgodnie z wytycznymi grantodawcy.
Zgodność przygotowanej aplikacji grantowej z kryteriami grantodawcy. Ocena zgodna z kryteriami przyjętymi przez grantodawcę.
Literatura
Craswell G., Poore M., (2012) Writing for Academic Success. London–Thousand Oaks–New Delhi–Singapore: Sage Publications.
Day R.A., Gastel B., (2017) How to Write and Publish a Scientific Paper. Cambridge: Cambridge University Press.
Punch, Keith F. (2000) Developing Effective Research Proposals. London: Sage.
Schimel J., (2011) Writing Science: How to Write Papers That Get Cited and Proposals That Get Funded. Oxford & New York: Oxford University Press.
Silvia P.J., (2007) How to Write a Lot: A Practical Guide to Productive Academic Writing. Washington: APA LifeTools.
Silvia P.J., (2014) Write It Up: Practical Strategies for Writing and Publishing Journal Articles. Washington: APA LifeTools.
Siuda, P., Wasylczyk, P. (2018) Publikacje Naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Warszawa: PWN.
Sword H. (2012) Stylish Academic Writing. Cambridge–Massachusetts–London: Harvard University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: