Metodologia badań literaturoznawczych - w stronę praktyki 1500-SZD-MBLWSP
1. Zagadnienia wstępne.
a. Co to jest literatura? Wyznaczniki literatury. Przykład badań empirycznych dotyczących rozpoznawalności tekstu literackiego.
b. Wiedza a wiedza naukowa. Etapy pracy naukowej. Określenie tezy, hipotezy i zadania badawczego, określenie ryzyka badawczego.
c. Metoda. Metodologia. Wybór metody badawczej – przykłady, rady i przestrogi, teoria a praktyka, terminologia. Studium przypadku.
2. Dzieło literackie w różnych epokach. Analiza, interpretacja, wartościowanie.
a. Badania nad literaturą dawną.
b. Kanon literacki.
c. Badania nad literaturą współczesną.
d. Intertekstualność.
3. Interdyscyplinarność – transdyscyplinarność – multidyscyplinarność a badania literaturoznawcze.
a. Typy integracji w nauce.
b. Badania literaturoznawcze a inne badania (filozofia, psychologia, socjologia, geografia, matematyka, lingwistyka).
4. Przegląd stanowisk i szkół metodologicznych (XX-XXI wiek) – przykłady, zakorzenienie w tradycji i nowe tendencje, rady praktyczne*.
5. Literaturoznawstwo (w) przyszłości.
* Dobór zależny od tematów rozpraw doktorskich uczestników zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- ma wiedzę z zakresu metodologii badań literaturoznawczych (P8S_WG.1, P8S_WG.2, P8S_WG.3);
- zna specyfikę współczesnego literaturoznawstwa (P8S_WG.1, P8S_WG.2);
- zna typy integracji w nauce (P8S_WK.1);
- zna terminologię literaturoznawczą w zakresie metodologii badań literaturoznawczych (P8S_WG.3).
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- potrafi wybrać i zastosować metodę badawczą (P8S_UW1);
- umie właściwie dobrać źródła z zakresu metodologii literaturoznawczej (oraz inne źródła naukowe) i wykorzystać zawarte w nich informacje (P8S_UW1);
- umie wykorzystać terminologię z zakresu literaturoznawstwa (P8S_UW.1).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
- jest świadomy roli badań naukowych (P8S_KK.3);
- zdaje sobie sprawę z różnorodności paradygmatów naukowych i ma dla nich szacunek (P8S_KK.3);
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania (P8S_KK.3).
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (obecność na zajęciach, aktywność). Referat / prezentacja (1).
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności.
Literatura
1. E. Kasperski, Metody i metodologia (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze), red. Ż. Nalewajk, Warszawa 2017.
2. M. Bachtin, O metodologii literaturoznawstwa, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, tłum. S. Zapaśnik, t. 4, cz. 1, red. H. Markiewicz, Kraków 1996, s. 88-98.
3. Ż. Nalewajk, Problematyka kontekstów i metod badań w komparatystyce, „Tekstualia” 2012, nr 4 (31), online.
4. M. Walczak, Czy możliwa jest wiedza interdyscyplinarna?, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 2016, nr 1/207, online.
5. A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler, Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką, Kraków 2012.
6. Anatomia dyskursu. Wiedza o literaturze z punktu widzenia obserwatora III, red. B. Balicki, B. Ryż, E. Szczerbuk, Wrocław 2008.
7. H. Bloom, Zachodni kanon. Książki i szkoła wieków, przeł. B. Baran i M. Szczubiałka, Warszawa 2019.
8. I. Calvino, Po co czytać klasyków, przeł. A. Wasilewska, Warszawa 2020.
Pozostała literatura zależna od tematyki rozpraw doktorskich uczestników zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: