Metodologia badań fonetycznych 1500-SZD-MBF
Uczestnicy kursu poznają sposoby prowadzenia badań empirycznych z zakresu fonetyki, ze szczególnym uwzględnieniem takich jej działów jak: fonetyka artykulacyjna, akustyczna oraz audytywna. Przedstawione zostaną możliwości wykorzystania obiektywnych technik fonetyczno-instrumentalnych stosowanych we współczesnych badaniach nad artykulacją (np. artykulografia elektromagnetyczna - systemy EMA), akustyką mowy (analiza komputerowa parametrów akustycznych z użyciem oprogramowania Praat), a także słuchową percepcją mowy (np. elektroencefalografia - EEG). Udział w kursie pozwoli jego uczestnikom (i) zdobyć wiedzę na temat metodologii współczesnych badań fonetycznych, (ii) w sposób krytyczny gromadzić dane empiryczne, interpretować wyniki i lepiej rozumieć światowy stan badań z zakresu fonetyki, (iii) budować teoretyczne podstawy badań własnych nad wymową w różnych językach oraz (iv) wzbogacić i zobiektywizować warsztat badawczy w oparciu o wybrane techniki fonetyczno-instrumentalne lub ich elementy.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
P8S_WG.1 zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
P8S_WG.2 zna główne tendencje rozwojowe fonetyki artykulacyjnej, akustycznej i audytywnej
P8S_WG.3 zna i rozumie metodologię badań fonetycznych
Umiejętności:
P8S_UW.1 potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu fonetyki do twórczego identyfiko¬wania, formułowania i innowa¬cyjnego rozwiązywania złożo¬nych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badaw¬czym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań fonetycznych, formuło¬wać hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badań fonetycznych oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań fonetycznych
P8S_UK.1 potrafi komunikować się na tematy fonetyczne w stopniu umożliwia¬jącym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
Kompetencje społeczne:
P8S_KK.3 jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy fonetycznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
Maksymalnie 3 nieobecności, nie więcej niż jedna dla każdego modułu.
Końcowy test zaliczeniowy.
Literatura
Boersma, Paul & Weenink, David (2021). Praat: doing phonetics by computer [Computer program]. Version 6.2.03, http://www.praat.org/
Cutler, A. 2012. Native Listening. Language Experience and the Recognition of Spoken Words. Cambridge, MA: MIT. ( wybrane rozdziały).
De Zubicaray, G. I. and N. O. Schiller (eds.). 2019. The Oxford Handbook of Neurolinguistics. Oxford: Oxford University Press ( wybrane rozdziały).
IPA (International Phonetic Association). 1999. Handbook of the International Phonetic Association. A Guide to the Use of the International Phonetic Alphabet, Cambridge: Cambridge University Press.
Ladefoged, P. 2001. Vowels and Consonants: An Introduction to the Sounds of Languages. Oxford: Blackwell Publishers (wybrane rozdziały).
Ladefoged, P. 2003. Phonetic Data Analysis: An Introduction to Fieldwork and Instrumental Techniques. Malden, MA: Blackwell Publishing (wybrane rozdziały).
Machač, P., Skarnitzl, R. 2009. Principles of Phonetic Segmentation
Wybrane linki:
Peter Ladefoged. Materiały, podręczniki fonetyczne zebrane: http://www.phonetics.ucla.edu/index.html
The International Phonetic Association: http://www.langsci.ucl.ac.uk/ipa/index.html
Illustration of the IPA collection: https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-the-international-phonetic-association/illustrations-of-the-ipa
Interactive IPA chart: https://www.ipachart.com/
The World Atlas of Language Structures (WALS): https://wals.info/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: