Language from a social, psychological, and cultural perspective – how to reconstruct linguistic images of the world 1500-SZD-LFASPACP
Na zajęciach omówione będą następujące tematy:
1. Różne koncepcje znaczenia.
2. Klasyczna a kognitywna teoria kategoryzacji.
4. Pola leksykalne, sieci semantyczne typu WordNet. Relacje semantyczne: synonimia, antonimia, polisemia, hipo/hiperonimia, partytywność. polisemia, homonimia.
5. Słowa kluczowe, podstawy stylometrii. Analiza korpusowa.
6. Pojęcie konotacji
7. Definicja kognitywna
9. Znaczenie wyrazów w ujęciu kognitywnym: pojęcie domeny kognitywnej, profilowania, ramy interpretacyjnej, ICM. Sieć FrameNet.
10. Pojęcie relatywizmu językowego (teza Sapira, Whorfa): kultura a kategoryzacja. Semantyka porównawcza.
11. Językowy a tekstowy obraz świata: sposoby rekonstrukcji.
12. Prozodia semantyczna.
13. Metafora pojęciowa w ujęciu Lakoffa i Johnsona: metafora w ujęciu klasycznym, interakcyjnym a metafora pojęciowa, funkcje metafory pojęciowej, proces metaforyzacji (domena źródłowa i docelowa)
14. Teoria amalgamatów (przestrzeni mentalnych).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: zna i rozumie
P8S_WG.1 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe dotyczące semantyki leksykalnej, porównawczej, etnolingwistyki i językoznawstwa kognitywnego
P8S_WG.2 główne tendencje rozwojowe semantyki, etnolingwistyki i językoznawstwa kognitywnego
P8S_WG.3 metodologię badań korpusowych, pól leksykalnych, przestrzeni mentalnych, semantyki ramowej
P8S_WK.1 fundamentalne dylematy współ¬czesnej cywilizacji
Umiejętności: potrafi
P8S_UW.1 wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin językoznawstwa do twórczego identyfiko¬wania, formułowania i innowa¬cyjnego rozwiązywania złożo¬nych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badaw¬czym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań semantycznych i etnolingwistycznych, formuło¬wać hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze semantyki i etnolingwistyki oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
P8S_UK.1 komunikować się na tematy spe¬cjalistyczne w stopniu umożliwia¬jącym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
P8S_UK.4 uczestniczyć w dyskursie nauko¬wym
P8S_UK.5 posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne: jest gotów do
P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
P8S_KR.1 podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,
- respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Terminowe realizowanie aktywności na platformie Kampus UW (testy, zadania, projekty indywidualne i grupowe).
Literatura
Coulson, S., & Oakley, T. (2005). Blending and coded meaning: Literal and figurative meaning in cognitive semantics. Journal of pragmatics, 37(10), 1510-1536.
Egbert, J., Larsson, T., & Biber, D. (2020). Doing linguistics with a corpus: Methodological considerations for the everyday user. Cambridge University Press.
Geeraerts, D. (2009). Theories of lexical semantics. OUP Oxford.
Glaz, A., Danaher, D., & Lozowski, P. (2013). The linguistic worldview: Ethnolinguistics, cognition, and culture. Walter de Gruyter.
Glynn, D. (2010). Corpus-driven cognitive semantics introduction to the field. Quantitative methods in cognitive semantics: Corpus-driven approaches, 1-41.
Głaz, A. (Ed.). (2019). Languages–Cultures–Worldviews: Focus on Translation. Springer Nature.
Mierzwińska-Hajnos, A. (2010). The Linguistic Worldview Revisited. A Cognitive Analysis of Plant Terms. Poznań Studies in Contemporary Linguistics, 46(4), 457-479.
Sharifian, F. (2017). Cultural Linguistics: Cultural conceptualisations and language (Vol. 8). John Benjamins Publishing Company.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: