Gramatyka kognitywna 1500-SZD-GK
Gramatyka kognitywna (GK) jest składnikiem szeroko pojętego językoznawstwa kognitywnego. Zapoczątkowana przez Ronalda W. Langackera w latach 80. XX w. została przyjęta przez językoznawców na całym świecie i jest rozwijana do dzisiaj. W przeciwieństwie do gramatyki generatywnej Noama Chomsky’ego, GK traktuje gramatykę jako kontinuum obejmujące składnię, morfologię, fonologię i semantykę (leksykon). Zakłada, że gramatykę tworzą jedynie jednostki symboliczne, o różnym stopniu złożoności, składające się z nierozerwalnych biegunów fonologicznych i semantycznych. Kurs stanowi przegląd podstawowych pojęć GK, takich jak: zdolności kognitywne, domeny pojęciowe, RZECZY, RELACJE ATEMPORALNE, PROCESY, jednostki symboliczne, kategoryzacja, schematyzacja, rozszerzenie, prototypy, kompozycja itp. Ze względu na język zajęć (angielski), najwięcej analizowanych przykładów i zjawisk należy do angielskiego. Niemniej jednak, analizom poddawane będą wybrane zjawiska z różnych języków.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie
P8S_WG: w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe; gł. tendencje rozwojowe językoznawstwa; metodologię badań naukowych w dyscyplinie językoznawstwo
Umiejętności:
Student potrafi
P8S_UW: wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów językowych lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań językoznawczych, formułować hipotezę badawczą
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
- dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych
P8S_UK: komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym; inicjować debatę; uczestniczyć w dyskursie naukowym; posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do
P8S_KK: krytycznej oceny dorobku w ramach językoznawstwa; krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój językoznawstwa; uznawania znaczenia wiedzy językowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
- dozwolone 2 (nieusprawiedliwione) nieobecności w semestrze
- bieżąca ocena aktywności doktoranta na zajęciach
I termin:
- obecność na zajęciach
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- jedna pisemna praca (ok. 600 wyrazów) w semestrze dot. omawianego tematu
II termin:
jak wyżej
I termin:
- ocena pracy pisemnej (ocenie podlega forma, zawartość merytoryczna i terminowość)
- ocena frekwencji i udziału w zajęciach
II termin:
jak wyżej
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Langacker, Ronald W. 1987. Foundations of Cognitive Grammar, vol. 1: Theoretical
Prerequisites. Stanford: Stanford University Press.
Langacker, Ronald W. 1991. Foundations of Cognitive Grammar, vol. 2: Descriptive Application. Stanford: Stanford University Press.
Twardzisz, Piotr. 1997. Zero Derivation in English. A Cognitive Grammar Approach. Lublin: UMCS Press.
Wybrane artykuły
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: