Etyka badań naukowych: badania naukowe w krajach o niskich i średnich dochodach 1500-SZD-E-BNWKONIŚD
Warsztaty towarzyszą wykładowi „Etyka badań naukowych”. Podstawowym celem warsztatów jest zapoznanie studentek i studentów Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego z kwestiami etycznymi związanymi z prowadzeniem badań w krajach o niskich i średnich dochodach (LMIC) i we współpracy z nimi.
Treści nauczania: zasady prowadzenia badań we współpracy z LMIC, znaczenie potrzeb lokalnej społeczności, udział lokalnych badaczy_ek i społeczności w procesie badawczym, sprawiedliwy podział korzyści, ryzyka, przeciwdziałanie dyskryminacji, badania nad wytworami kultury materialnej, poszanowanie dziedzictwa kulturowego.
Adresaci: Doktorantki i doktoranci prowadzący badania we współpracy z LMIC.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
zna i rozumie główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie (P8S_WG_2),
jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców (P8S_KO_1),
jest gotowy do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego (P8S_KO_2),
jest gotowy do podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych,
w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny; respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej (P8S_KR_1).
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć przedmiot „Etyka badań naukowych”, student musi zaliczyć dwa warsztaty oraz otrzymać pozytywną ocenę z wykładu.
Warsztaty zaliczane są na „zal” na podstawie aktywności (praca w grupach, udział w dyskusji, itp.). Niezaliczenie jednego lub obu warsztatów uniemożliwia podejście do testu z wykładu i rozliczenie całego przedmiotu „Etyka badań naukowych”.
Wykład zaliczany jest na ocenę na podstawie testu końcowego. Test obejmuje treści przedstawione na wykładzie oraz zawarte we lekturach obowiązkowych do wykładu. Warunkiem dopuszczenia do testu jest: (a) obecność na wykładzie; (b) zaliczenie dwóch zajęć warsztatowych z zakresu etyki badań naukowych. W sytuacjach wyjątkowych, wykładowca może dopuścić do testu osobę, która była z usprawiedliwionych przyczyn nieobecna na wykładzie (lub jego części) i satysfakcjonująco wykonała dodatkowe zadania zlecone przez wykładowcę (np. odbyła rozmowę na temat wskazanych lektur, napisała esej z zakresu etyki badań naukowych).
Literatura
Resnik, David B. 2017. The ethics of research with human subjects: protecting people, advancing science, promoting trust. New York, NY: Springer Berlin Heidelberg (selections).
Ethics in Social Science and Humanities, European Commission, 2021.
Global Code of Conduct for Research in Resource-Poor Settings, Trust, 2018 https://www.globalcodeofconduct.org/wp-content/uploads/2018/05/Global-Code-of-Conduct-Brochure.pdf.
Resnik, David B. 2017. The ethics of research with human subjects: protecting people, advancing science, promoting trust. New York, NY: Springer Berlin Heidelberg (selections).
other educational materials provided by the instructor
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: