Etyka badań naukowych: badania naukowe na dokumentach i innych zabytkach 1500-SZD-E-BNNDIIZ
Warsztaty towarzyszą wykładowi „Etyka badań naukowych”. Podstawowym celem warsztatów jest zapoznanie studentek i studentów Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego z dokumentami archiwalnymi i innymi wytworami kultury.
Treści nauczania: zagadnienia etyczne związane z pracą z dokumentami archiwalnymi, w tym prywatnymi (listy, notatki, pamiętniki, fotografie); udostępnianie i upowszechnianie, prawa autorskie, prawo do wizerunku, prawo do prywatności i ochrona danych osobowych, kult pamięci po osobie zmarłej, dobra osobiste a wolność debaty naukowej, poszanowanie postaw, przekonań i praktyk różnorodnych społeczności w badaniach na dokumentach i innych zabytkach.
Adresaci: Doktorantki i doktoranci prowadzący badania z wykorzystaniem dokumentów archiwalnych i innych zabytków.
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
zna i rozumie główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie (P8S_WG_2),
jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców (P8S_KO_1),
jest gotowy do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego (P8S_KO_2),
jest gotowy do podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych,
w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny; respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej (P8S_KR_1).
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć przedmiot „Etyka badań naukowych”, student musi zaliczyć dwa warsztaty oraz otrzymać pozytywną ocenę z wykładu.
Warsztaty zaliczane są na „zal” na podstawie aktywności (praca w grupach, udział w dyskusji, itp.). Niezaliczenie jednego lub obu warsztatów uniemożliwia podejście do testu z wykładu i rozliczenie całego przedmiotu „Etyka badań naukowych”.
Wykład zaliczany jest na ocenę na podstawie testu końcowego. Test obejmuje treści przedstawione na wykładzie oraz zawarte we lekturach obowiązkowych do wykładu. Warunkiem dopuszczenia do testu jest: (a) obecność na wykładzie; (b) zaliczenie dwóch zajęć warsztatowych z zakresu etyki badań naukowych. W sytuacjach wyjątkowych, wykładowca może dopuścić do testu osobę, która była z usprawiedliwionych przyczyn nieobecna na wykładzie (lub jego części) i satysfakcjonująco wykonała dodatkowe zadania zlecone przez wykładowcę (np. odbyła rozmowę na temat wskazanych lektur, napisała esej z zakresu etyki badań naukowych).
Literatura
L. Jurek, „Wolność debaty historycznej a ochrona dóbr osobistych w orzecznictwie sądów polskich i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka”. Studia Prawa Prywatnego 2013, nr 2.
M. Konstankiewicz, A. Niewęgłowski, „Narodowy zasób archiwalny i archiwa. Komentarz”, Warszawa Wolters Kluwer 2016, fragment (art. 16).
Resnik, David B. 2017. The ethics of research with human subjects: protecting people, advancing science, promoting trust. New York, NY: Springer Berlin Heidelberg (selections).
Inne materiały wskazane przez prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: