Etyka badań naukowych: badania historyczne oraz w naukach pomocniczych i pokrewnych historii 1500-SZD-E-BHOWNP
Warsztaty towarzyszą wykładowi „Etyka badań naukowych, wykład”. Treści nauczania: bezstronność w badaniach historycznych i dokumentacyjnych; szacunek dla dziedzictwa kulturowego jednostek i grup będących obiektem badań; dysponowanie znaleziskami; poszanowanie tradycji rdzennej ludności; praca naukowa w miejscach kultu religijnego (m.in. świątynie, cmentarze); ochrona jednostek i grup przed stygmatyzacją i dyskryminacją; badania nad szczątkami ludzkimi (m.in. konserwacja, ekspozycja). Adresaci: Doktorantki i doktoranci zaangażowani w badania dokumentów historycznych, badania wykopaliskowe, zbieranie i opracowywanie artefaktów kultury, konserwację dzieł sztuki, przygotowywanie artefaktów do ekspozycji.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i rozumie główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie.
Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców.
Jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
Jest gotów do podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny;
respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej.
Kryteria oceniania
opanowanie wiedzy podanej w trakcie zajęć, znajomość lektur, aktywność na zajęciach
Literatura
Shamoo, Adil E., i Resnik, David B. 2009. Responsible conduct of research. 2nd wyd. Oxford ; New York: Oxford University Press (wybrane rozdziały)
materiały edukacyjne i kazusy dostarczone przez osobę prowadzącą warsztaty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: