(B) Dydaktyka Szkoły Wyższej - warsztaty 1500-SZD-DSW-B-CZ
Dydaktyka to ważny element działalności szkoły wyższej. Pozostając w nierozerwalnym związku z działalnością badawczą stanowi fundament akademickiej wspólnoty. Uprawianie nauki silnie oddziałuje na jakość dydaktyki i oczywiście dobrze prowadzone nauczanie powinno czerpać korzyści z badań. Istotnie zyskuje też powiązana z nauczaniem działalność badawcza. W miarę możności oba rodzaje działalności akademickiej powinny wzmacniać się wzajemnie.. Aby dydaktykę akademicką móc uznać za dobrą, konieczna jest nie tylko znajomość konkretnych technik, narzędzi i metod nauczania, ale przede wszystkim ciągła i świadoma refleksja nad celami i efektami kształcenia. Wymaga to stale podejmowanego wysiłku, aby zmierzając do realizacji celów korzystać z wiedzy na temat tego, jak ludzie się uczą i stosować zasady nauczania oparte na dobrych badaniach.
Celem ogólnym zajęć będzie:
– kształtowanie wiedzy niezbędnej w procesie nauczania i ugruntowanie sprawności wyszukiwania jej wiarygodnych źródeł.
– rozbudzenie i udoskonalenie refleksji nauczycielskiej w ścisłym związku z praktyką dydaktyczną i badawczą uczestników,
– kształtowanie umiejętności i postaw sprzyjających rozwojowi kompetencji nauczyciela akademickiego, dbałego o swój rozwój indywidualny, a zarazem umiejącego współdziałać z innymi nauczycielami akademickimi.
Zajęcia pokażą szczególne znaczenie dydaktyki akademickiej jako aspektu wspólnoty akademickiej, w której istotną, podmiotową rolę odgrywają studenci, a tworzenie więzi między nauką i nauczaniem wymaga ustawicznego kształtowania i rozwijania kompetencji dydaktycznych.
Cele ogólne warsztatów:
– prezentacja podstaw wiedzy niezbędnej w podejmowaniu roli nauczyciela akademickiego i ugruntowanie sprawności wyszukiwania jej wiarygodnych źródeł. rozbudzanie i doskonalenie refleksji nad celami, treściami i metodami nauczania akademickiego w ścisłym związku z praktyką dydaktyczną i badawczą uczestników,
– kształtowanie umiejętności i postaw sprzyjających rozwojowi kompetencji nauczyciela akademickiego, dbałego o swój rozwój indywidualny, a zarazem umiejącego współdziałać z innymi nauczycielami akademickimi.
Forma zajęć ma pomóc w doskonaleniu umiejętności pracy zespołowej. Na zajęciach stosowane będą strategie i techniki
Przewidziane są trzy moduły:
1) planowanie cyklu zajęć (kursu) oraz poszczególnych zajęć (problematyka związana m.in. z formułowaniem celów kształcenia oraz dobieraniem odpowiednich do nich treści nauczania, metod, środków dydaktycznych z formułowaniem celów ogólnych i szczegółowych,
2) prowadzenie zajęć: style, metody, strategie i techniki nauczania,
3) ocenianie: problematyka związana m.in. z funkcjami i kryteriami oceniania diagnostycznego, monitorującego, kształtującego i sumującego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć doktorantka/doktorant:
– rozpoznaje w hospitowanych zajęciach akademickich ich aspekty związane z projektowaniem dydaktyki, metodami nauczania i ocenianiem; (P8S_UU.2)
– dokonuje samodzielnej analizy i interpretacji tych aspektów, określając ich wzajemne związki oraz wpływ na efektywność kształcenia; (P8S_UU.2)
– rozpoznaje swoje mocne i słabe strony jako nauczyciela akademickiego w zakresie kompetencji związanych z projektowaniem dydaktyki, metodami nauczania i ocenianiem oraz umie opracować efektywny plan doskonalenia swoich kompetencji; (P8S_UU.1)
– potrafi wyszukać, poddać krytycznej analizie, wykorzystać literaturę przedmiotu z zakresu dydaktyki akademickiej; (P8S_UK.1)
– potrafi podjąć rzeczową dyskusję naukową nad różnymi aspektami dydaktyki akademickiej, przy czym:
a) jasno formułuje i umie uargumentować swoje stanowisko na podstawie własnego doświadczenia, obserwacji i literatury przedmiotu, (P8S_UK.2)
b) umie modyfikować własne tezy uwzględniając wagę argumentacji przedstawionej w dyskusji; (P8S_UK.3)
Kryteria oceniania
Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszcza się jednorazową usprawiedliwioną nieobecność (4 h) z koniecznością samodzielnego lub w porozumieniu z innymi uczestnikami zajeć (w przypadku zadania zespołowego) wykonania zadania końcowego przewidzianego na danych zajęciach.
Podstawą zaliczenia zajęć jest:
a) obecność na zajęciach;
b) przygotowanie do zajęć;
c) aktywny udział w dyskusjach, w zadaniach grupowych i innych formach prac warsztatowych; wykonywanie krótkich zadań podsumowujących poszczególne zajęcia - refleksje doktoranta jako początkującego nauczyciela akademickiego na temat: projektowania dydaktyki akademickiej, stylów, metod, strategii, technik nauczania i oceniania.
Literatura
Wybór fragmentów z przedstawionych poniżej:
D.C. Philips, J.F.Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, 2003
K. Kruszewski (red.) Sztuka nauczania, 2005
Jay McTighe, What is Understanding by Design? 2012
E. Barkley, Student Engagement Techniques: A Handbook for College Faculty. 2010
J. Cowan, On Becoming an Innovative University Teacher, 2006
J.Biggs, C.Tang, Teaching Quality Learning at University, 2007
A. Janowski (red.) Nauczanie w praktyce, 2009
K. Kruszewski, Sztuka nauczania, 2005
A.Rozmus, Wykładowca doskonały, 2010
R.Gagne, L. Briggs, W. Wager, Zasady projektowania dydaktycznego, 1992
B.Gross, Tools for Teaching, 2009
Pedagogies for the Future : Leading Quality Learning and Teaching in Higher Education. Ed. by Robyn Brandenburg and Jacqueline Z. Wilson. 2013.
Shaping Higher Education with Students : Ways to Connect Research and Teaching. Ed. by Vincent C.H. Tong, Alex Standen, Mina Sotiriou. 2018.
.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: