(B) Dydaktyka Szkoły Wyższej - warsztaty 1500-SZD-DSW-B-CHM
Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy. Głównym ich celem jest wsparcie doktorantek i doktorantów w przygotowaniu do samodzielnego prowadzenia zajęć, w zdobywaniu i rozwijaniu kompetencji niezbędnych w przyszłej pracy dydaktycznej ze studentami.
Nasze zajęcia rozpoczniemy od rozważań, czym jest Student Centered Learning (SCL) i jak założenia SCL można realizować w praktyce. Będziemy rozmawiać na temat efektów uczenia się – docelowych i cząstkowych, wynikających z programu studiów konkretnego kierunku. Podczas kolejnych spotkań koncentrować się będziemy na kwestiach związanych z planowaniem/projektowaniem zajęć – poczynając od wyboru treści, poprzez wybór metod pracy, a na zagadnieniach związanych z weryfikacją efektów kształcenia, oceną pracy studentów i informacją zwrotną skończywszy. Porozmawiamy o punktach ECTS i obliczaniu nakładu pracy studentów. Połączymy to z dyskusją na temat sylabusa i jego miejsca w dydaktyce akademickiej. Jaką rolę wyznaczają sylabusowi przepisy ogólnouniwersyteckie (Regulamin studiów), jak jest ona wypełniana. Będziemy analizować konstrukcję sylabusa, przygotowując się do samodzielnego opracowania sylabusa własnych zajęć. Elementem zajęć będzie przygotowywanie grupowych projektów dydaktycznych („mini etiud”).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
Doktorant/Doktorantka:
• Zna założenia Student Centered Learning (SCL).
• Rozumie wagę dobrze określonych efektów uczenia się dla procesu dydaktycznego.
• Rozumie znaczenie dobrze skonstruowanego sylabusa w praktyce dydaktycznej.
W zakresie umiejętności:
Doktorant/Doktorantka:
• Potrafi wskazać przykłady realizowania zasad SCL na zajęciach.
• Potrafi prawidłowo sformułować efekty uczenia się – tak, by były możliwe do osiągnięcia w zakładanej formule zajęć;
• Potrafi dobrać formę zajęć, metody dydaktyczne i metody weryfikacji adekwatne do zakładanych efektów uczenia się;
• Potrafi prawidłowo oszacować nakład pracy studenta wyrażony w pkt ECTS.
• Potrafi przygotować sylabus własnych zajęć.
W zakresie kompetencji społecznych:
Doktorant/Doktorantka:
• Rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia własnych kompetencji dydaktycznych;
• Projektuje działania związane z podnoszeniem własnych kompetencji dydaktycznych
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się zaliczeniem bez oceny. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest spełnienie wymagań wymienionych w punkcie zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego).
Literatura
http://ehea.info/page-student-centred-learning
Regulamin Studiów UW
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (fragmenty)
rozporządzenie MNiSW z 27 IX 2018 r. w sprawie studiów (fragmenty):http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001861/O/D20181861.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: