Analiza francuskiego dyskursu ekologicznego: podejście semantyczne i pragmatyczne 1500-SZD-AFDE
Po zapoznaniu się z teorią, na zajęciach będziemy badać i opisywać słownictwo występujące we francuskojęzycznych mediach, w szczególności kolokacje rzeczownikowe z przymiotnikiem „ekologiczny” i ich quasi synonimy.
Podstawowe zagadnienia:
• wprowadzone zostaną podstawowe dla podjętej tematyki badań zagadnienia teoretyczne oraz założenia teoretyczno-metodologiczne, które posłużyły do opisu zebranego materiału (m.in. L. Guilbert (1973), J.-F. Sablayrolles (1996, 2000, 2011), S. Mejri (2000, 2005, 2011) i M.-F. Mortureux (1994, 2011);
• wprowadzone zostaną proponowane przez francuskich leksykologów klasyfikacje procesów słowotwórczych, np. neologizmy formalne, semantyczne, wzbogacania systemu języka przez zapożyczenia oraz różnorodne derywacje;
• omówione zostaną mechanizmy i zasady tworzenia nowych jednostek leksykalnych, tzw. neosemantyzmów, w których główną rolę odgrywają metafory i metonimie oraz relacje hierarchiczne między leksemami, tj. zjawisko hiperonymii i hiponimii, a także teoria prototypu;
• badana będzie problematyka synonimii, ze szczególnym uwzględnieniem synonimii w kontekście;
• zaprezentowane zostaną badania sytuujące się w nurcie obecnie rozwijanym przez S. Moirand (2000, 2007) i M. Veniard (2013);
• omówiony zostanie problem rozpowszechniania i popularyzacji przez media terminów specjalistycznych oraz motywacji w tworzeniu tzw. neologizmów medialnych;
• zebrany materiał zostanie poddany analizie (w formie warsztatowej).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: zna i rozumie
P8S_WG.2 główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie
P8S_WG.3 metodologię badań naukowych
Umiejętności: potrafi
P8S_UW.1 wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowa¬cyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
P8S_UK.4 uczestniczyć w dyskursie naukowym
P8S_UK.5 posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne: jest gotów do
P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
P8S_KR.1 podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny
Kryteria oceniania
Zaliczenia zajęć: aktywne uczestnictwo w zajęciach i przygotowana prezentacja ustna (lub multimedialna) na temat teorii poznanych podczas kursu
Dopuszczalnej liczby nieobecności – 2
Zaliczania poprawkowego – egzamin ustne (w sesji poprawkowe)
Literatura
Literatura zostanie podana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: