Embriologia eksperymentalna roślin 1400-226EMBR
Wykład: kwitnienie w cyklu rozwojowym rośliny oraz regulacja i kontrola procesu kwitnienia: budowa kwiatu, przejście fazy wegetatywnej w generatywną, indukcja merystemu kwiatowego, inicjacja zawiązków organów kwiatowych, rodzina MADS box czynników transkrypcyjnych, budowa i rozwój zalążka, stadia rozwojowe żeńskiego gametofitu (woreczka zalążkowego), rozwój i budowa pylnika, stadia rozwojowe męskiego gametofitu (mirkosporogeneza i mikrogametogeneza), rozwój, budowa i funkcje tapetum, proces zapylenia, kiełkowanie ziaren pyłku in situ i w kulturze in vitro, struktura i funkcja łagiewki pyłkowej, zapłodnienie, rozwój zarodka i bielma, powstawanie i dojrzewanie owocu, rozwój nasion, ustalanie ich czasu spoczynkowego i regulacja procesu kiełkowania, męska sterylność, systemy samoniezgodności u roślin kwiatowych. reprogramowanie epigenetyczne oraz rola procesu imprintingu w trakcie rozwoju gametofitu męskiego i żeńskiego
Ćwiczenia: analiza budowy kwiatów i kwiatostanów u wybranych gatunków roślin, izolacja różnych typów zalążków, analiza stadiów rozwojowych woreczków zalążkowych, rozpoznawanie stadiów mikrosporogenezy i mikrogametogenezy, kiełkowanie ziaren pyłku w kulturze In vitro, analiza aspektów cytologicznych wzrostu i rozwoju łagiewki pyłkowej, lokalizacja pektyn w ścianie komórkowej łagiewki pyłkowej, analiza stadiów rozwojowych zarodka i bielma, anatomiczno-cytologiczna analiza kultur in vitro, izolowanie zarodków, hodowla somatycznych zarodków; obserwacja ekspresji wybranych białek w komórkach woreczka zalążkowego poprzez detekcję fluorescencji białka GFP będącego w fuzji z wybranymi białkami; obserwacja defektów rozwojowych kwiatów w mutantach A. thaliana z wyłączonymi genami kodującymi wybrane czynniki transkrypcyjne z rodziny MADS box; analiza zaburzeń rozwoju zalążków A. thaliana
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Rozumie złożoność procesów rozwojowych, których rozwiązanie
wymaga podejścia interdyscyplinarnego, opartego na danych
empirycznych.
2. Zna zróżnicowanie strukturalne, genetyczne, metaboliczne i funkcjonalne rozwijających i różnicujących się organizmów roslinnych oraz ich wzajemne relacje.
3. Rozumie reguły, a także mechanizmy molekularne, komórkowe i
fizjologiczne rozwoju oraz funkcjonowania organizmów.
4. Zna różnorodne techniki i narzędzia badawcze oraz zaawansowane techniki laboratoryjne, pomiarowe i obrazowe,stosowane w embriologii eksperymentalnej roślin i właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań.
UMIEJĘTNOŚCI
1 Wykorzystuje w sposób biegły naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w języku ojczystym i angielskim dotyczące biologii rozwoju oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2+.
2. Potrafi w fachowej literaturze dotyczącej embriologii eksperymentalnej roślin znaleźć prawdopodobne przyczyny niepowodzenia eksperymentów i zmodyfikować odpowiednio przebieg doświadczenia.
3. Posiada umiejętność przygotowania i wygłoszenia wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+.
4. Umie pracować w zespole, realizując zaawansowane projekty badawcze z dziedziny embriologii eksperymentalnej roślin.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Potrafi przekazać społeczeństwu wiedzę o najnowszych osiągnięciach Biologii rozwoju i embriologii eksperymentalnej roślin i wyjaśnić zasadność prowadzenia podstawowych badań.
2. Potrafi pracować w zespole, realizując własne badania,współorganizując pracę całego zespołu.
3. Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy,
korzystając ze źródeł naukowych i popularnonaukowych, dotyczących
specjalistycznych nauk biologicznych.
4. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu dotyczące nauk biologicznych w tym embriologii eksperymentalnej roślin i potrafi wykorzystać je w praktyce.
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny lub praca końcowa (do uzgodnienia ze studentami)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wojtaszek i wsp.. Biologia komórki roślinnej, tom I i II, PWN 2007
E-C Pua, M.R. Davey (eds) Plant Developmental Biology-Biotechnological perspetives, vol.1 i 2 Springer-verlag, Berlin, Heidelberg, 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: