Elementy statystycznej analizy danych 1400-217ESAD
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z metodami statystycznej analizy danych najczęściej stosowanymi w naukach biologicznych i środowiskowych i ich stosowaniem za pomocą pakietu R. Praktyczne ćwiczenia uzupełnione są niezbędnymi wyjaśnieniami teoretycznymi dotyczącymi podstawowych pojęć statystycznych.
Zajęcia mają dostarczyć studentom umiejętności praktycznych, niezbędnych podczas opracowywania własnych wyników badań, jak również ułatwić rozumienie statystycznych opracowań wyników badań w artykułach naukowych.
Zajęcia obejmują m.in. takie zagadnienia jak: opis statystyczny, graficzna prezentacja danych, wnioskowanie statystyczne w zakresie porównań średnich, frakcji, korelacji, regresji liniowej; podstawowe układy doświadczalne i analiza wariancji.
W pierwszej części zajęć przewidziana jest nauka podstaw korzystania z pakietu R, a w dalszej części – wykonywanie analiz statystycznych przy jego pomocy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Zna zasady planowania badań oraz nowoczesne techniki zbierania danych (K_W06Os2, K_W02Bl2)
Ma wiedzę z zakresu wnioskowania statystycznego, zna i rozumie zasady metodologii nauk biologicznych (K_W07Os2)
Dostrzega konieczność stosowania zaawansowanych metod statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych w studiowanej specjalności nauk biologicznych (K_W08BI2)
Zna specjalistyczne narzędzia bioinformatyczne, konieczne dla rozwiązywania problemów studiowanej specjalności nauk biologicznych (K_W09BI2)
UMIEJĘTNOŚCI
Stosuje adekwatne metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych biologicznych (K_U06BI2), Stosuje zaawansowane metody i narzędzia statystyczne do analizy danych empirycznych i opisu procesów przyrodniczych (K_U01Os2)
Potrafi zbierać i interpretować dane empiryczne (K_U10Os2)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Posiada nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej (K_K09Os2)
Poszerza zainteresowania w kierunku nauk ścisłych (K_K03Os2)
Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i potrafi wykorzystać je w praktyce (K_K10BI2)
Potrafi przekazać społeczeństwu wiedzę o najnowszych osiągnięciach nauk przyrodniczych i wyjaśnić zasadność prowadzenia podstawowych badań naukowych (K_K03BI2)
Kryteria oceniania
Dwa krótkie sprawdziany pisemne z użyciem programu R i pisemny sprawdzian końcowy z użyciem programu R; zalicza 51% punktów ze wszystkich sprawdzianów łącznie.
Literatura
Biecek P. 2008. Przewodnik po pakiecie R. Oficyna Wydawnicza GiS.
Walesiak M., Gatnar E. 2009. Statystyczna analiza danych z wykorzystaniem programu R. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Aczel A.D. 2006. Statystyka w zarządzaniu. Wydawnictwo Naukowe PWN
Dobosz M. 2001. Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań. Akademicka Oficyna wydawnicza EXIT.
Koronacki J., Mielniczuk J. 2006. Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
Łomnicki A. 2003. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mądry W. 1998. Doświadczalnictwo. Doświadczenia czynnikowe. Wykłady i ćwiczenia. Fundacja ROZWÓJ SGGW.
Petrie A., Sabin C. 2006. Statystyka medyczna w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Watała C. 2002. Biostatystyka - wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. a-medica Press.
Wołek J. 2006. Wprowadzenie do statystyki dla biologów. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Shahbaba B. 2012. Biostatistics with R. An Introduction to Statistics Through Biological Data. Seria: Use R!. Springer.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: