Siedliskoznawstwo 1400-215SIED
Wykład ma za zadanie zapoznać studenta z:
- czynnikami powodującymi powstawanie i rozwój siedlisk lądowych.
- właściwościami i ekologicznym znaczeniem środowiska wodnego;
- hydrochemią wód lądowych,
- ekosystemami wodnymi i mokradlowymi
- typologią zbiorników wodnych i torfowisk
- rolą gleby w przepływie energii przez ekosystem, krążeniu wody i pierwiastków biogenicznych
- podstawowymi fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi właściwościami gleb mineralnych i organicznych (torfów i osadów)
- głównymi procesami glebotwórczymi i glebowymi na tle systematyki gleb Polski
- zasadami gospodarowania na obszarach chronionych
- czynnikami powodującymi przestrzenną zmienność pokrywy glebowej w różnej skali, w tym zróżnicowanie gleb świata.
Na zajęciach terenowych student nauczy się rozpoznawania gleb na podstawie morfologicznych cech profilu glebowego oraz oceny wpływu roślinności, skały macierzystej i stosunków wodnych na właściwości różnych typów gleb.
Zebrane próbki będą analizowane podczas pracy w laboratorium. Student zapozna się z ogólnie przyjętymi metodami oznaczania ważniejszych fizycznych i chemicznych właściwości gleb mineralnych i organicznych oraz wód.
Seminarium ma za zadanie zapoznać studenta z graficznymi i statystycznymi metodami opracowania wyników oznaczeń laboratoryjnych oraz analizą i interpretacją wzajemnych zależności między roślinnością i siedliskiem.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1.Ma wiedzę na temat genezy, zróżnicowania i właściwości siedlisk lądowych i wodnych (K_W02, K_W07)
2.Zna i rozumie wzajemne zależności między siedliskiem, biotopem i biocenozą. (K_W02, K_W05)
3.Ma wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych przemian siedlisk w ujęciu historycznym (K_W06, K_W07)
4.Ma wiedzę na temat czynników powodujących zmienność pokrywy glebowej w różnej skali, w tym zróżnicowanie gleb świata. (K_W02)
5.Ma wiedzę na temat praktycznego zastosowania siedliskoznawstwa w ochronie środowiska. (K_W04, K_W05)
6.Zna podstawowe metody i techniki służące do badania i oceny stanu siedlisk lądowych i wodnych. (K_W03)
Umiejętności:
1.Potrafi stosować ogólnie przyjęte metody oznaczania właściwości gleb mineralnych, organicznych i wód.( K_U03, K_U07)
2.Potrafi stosować różne metody (graficzne i statystyczne) do pracowania uzyskanych wyników. (K_U02)
3.Potrafi interpretować wzajemne zależności miedzy siedliskiem i biocenozą. (K_U01, K_U04)
4.Samodzielnie studiuje poleconą literaturę i korzysta z zasobów internetowych. (K_U05)
5.Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w postaci prezentacji multimedialnej stosując poprawną dokumentację. (K_U12)
Kompetencje społeczne:
1.Wykazuje umiejętność pracy w zespole.(K_K05)
2.Rozumie zasady bezpieczeństwa w laboratorium i umie postępować w stanach zagrożenia. (K_K01)
3.Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej. (K_K02, K_K03)
4.Poszerza i aktualizuje wiedzę na temat praktycznego zastosowania siedliskoznawstwa. (K_K02)
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin pisemny (test). Ćwiczenia - samodzielny projekt naukowy (ocena realizacji projektu i prezentacji jego wyników).
UWAGA! Integralną częścią ćwiczeń są zajęcia terenowe realizowane
(1) we wrześniu w stacji terenowej w Urwitałcie lub (2) podczas sobotnich wyjazdów pod Warszawę w październiku.
Forma zajęć terenowych zależy od dostępności stacji terenowej oraz od liczby studentów biorących udział w zajęciach. Informacje o formule zajęć terenowych oraz ich terminy podawane są dla konkretnych lat akademickich.
Literatura
1. Bednarek R., Prusinkiewicz Z. 1999. Geografia gleb. Wydawnictwo Naukowe PWN
2. Dobrzański B., Zawadzki S. (Red.)1995. Gleboznawstwo. PWRiL
3. Kabata-Pendias A., Pendias H. 1999. Biogeochemia pierwiastków śladowych. Wydawnictwo Naukowe PWN
4. Kajak A. 2016. Biologia gleby. Wydawnictwo SGGW
5. Mannion A.M. 2001. Zmiany środowiska Ziemi. Historia środowiska przyrodniczego i kulturowego. Wydawnictwo Naukowe PWN
6. Matuszkiewicz W. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN
7. Matuszkiewicz W., Sikorski P., Szwed W., Wierzba M. 2012. Lasy i zarośla. Wydawnictwo naukowe PWN.
8. Mocek A. (Red.) 2015. Gleboznawstwo. Wydawnictwo Naukowe PWN
9. Systematyka Gleb Polski 2019 Polskie Towarzystwo Gleboznawcze
http://www.ejpau.media.pl/PDFy/systematyka-gleb-polski-wyd%206.pdf
10. Tobolski K. 2000. Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych. Ser. Vademecum Geobotanicum. Wydawnictwo Naukowe PWN.
11. Wysocki C., Sikorski P. 2009. Fitosocjologia stosowana. Wydawnictwo SGGW
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W związku z reorganizacją stacji terenowej w Urwitałcie, w bieżącym roku akademickim nie planujemy wrześniowego wyjazdu terenowego. Zostanie on zastąpiony przez jednodniową wycieczkę terenową 7. października 2023 (sobota!). Udział w wycieczce jest obowiązkowy. |
W cyklu 2024Z:
W związku z reorganizacją stacji terenowej w Urwitałcie, w bieżącym roku akademickim nie planujemy wrześniowego wyjazdu terenowego. Zostanie on zastąpiony przez jednodniową wycieczkę terenową 12 października 2024 (sobota!). Udział w wycieczce jest obowiązkowy. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: