Technologie informacyjne i komunikacyjne 1400-112TIK
Wykłady
1. Omówienia zagadnień dotyczących filozofii nauk biologicznych, procesu planowania i prowadzenia badań naukowych
2. Wiarygodność publikacji i danych naukowych (peer review, impact factor i inne)
3. Omówienie sposobu poprawnego prezentowania danych naukowych
4. Omówienie sposobu poprawnego prezentowania danych naukowych cz.2
5. Efektywne sposoby wizualizacji danych naukowych
6. Pisanie artykułów naukowych, prac dyplomowych: licencjat, magisterium
7. Proste programy statystyczne, analiza wyników (regresja linowa, omówienie teorii błędu w nauce)
8. Wyszukiwanie literatury naukowej w dostępnych bazach internetowych (pubmed.gov itp.)
9. Pojęcie sekwencji genu, wyszukiwanie i porównywanie sekwencji genetycznych i białkowych.
10. Sekwencja i struktura 3D białek, programy wizualizacyjne
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
po ukończeniu przedmiotu student posiada wiedzę w zakresie zagadnień:
Wiedza
K_W01 (biol)/K W08 (bt)/ K W01(oś) - zna metody prezentacji wyników stosowane w naukach przyrodniczych z użyciem powszechnie stosowanego oprogramowania Excel, Word, Power Pointm Corel i ArcGIS. Wie, który program użyć do opracowania danego zagadnienia.
1. Zna podstawy analizy statystycznej,
2. Posiada informacje o źródłach informacji naukowej i bibliotekach informacji genetycznej,
3. Rozumie pojęcie sekwencji genu i białka oraz potrafi wykazać podobieństwa między nimi,
Umiejętności
KU02(bt) - student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł w zakresie technologii informacyjnych i ich wykorzystania w naukach biologicznych. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
KU07(biol/oś) – student potrafi zaprezentować wyniki badań naukowych w formie pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej oraz potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym
1. Posiada umiejętność wyszukiwanie literatury naukowej
2. Rozumie pojęcie struktury białka.
Kompetencje społeczne
K_K02 (oś) - rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez samokształcenie.
K K06 (bt) – Potrafi przekazywać informacje, w tym wyniki swoich badań, w sposób zrozumiały
K K08 (biol) - Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej
1. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (H1A_K01)
2. Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i rożnych jego form (H1A_K06)
Kryteria oceniania
– Obecność i aktywność na wykładach (obowiązkowa). Dopuszcza się maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
Sposób zaliczenia: Na podstawie listy obecności oraz egzaminu końcowego.
Literatura
1. Successful Scientific Writing: A Step-by-Step Guide for the Biological and Medical Sciences
A comprehensive guide covering the entire writing process: planning, literature searching, creating tables and figures, reporting numerical data, stylistic editing, ethics, and oral presentations.
Cambridge University Press
🔗 https://www.cambridge.org/highereducation/books/successful-scientific-writing/3C6D76EA547390C27FCB323FB287BC90
2. How to Write and Illustrate a Scientific Paper (2nd ed.)
Strong focus on graphical and illustrative aspects of scientific papers: creating charts, tables, illustrations, and effective document layout – especially useful for teaching scientific data presentation.
Cambridge University Press
🔗 https://www.cambridge.org/core/books/how-to-write-and-illustrate-a-scientific-paper/2703C27BA4D7E6244E6B3DDE4EC2FF86
3. Współczesna literatura naukowa, Czasopisma informatyczne.
4. Weiner J., Weiner J. 2018: Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny. PWN, Warszawa
5. Wasylczyk P. 2017. Prezentacje naukowe. PWN, Warszawa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: