Biologia komórki 1400-112BK
Program wykładu:
Komórkowa budowa organizmów. Porównanie Prokariota z Eukariota. Błona komórkowa. Skład i funkcje cytoplazmy. Organella komórkowe. Mitochondria i chloroplasty. Budowa i funkcje cytoszkieletu komórki oraz macierzy pozakomórkowej. Oddziaływania między komórką a środowiskiem. Transport przez błony komórkowe, endo- i egzocytoza. Mechanizmy przekazywania sygnałów. Receptory związany z białkami G, receptory związane z kinazami tyrozynowymi, aktywacja szlaków - MAP kinazy, PKC, PLC. Komórki macierzyste. Różnicowanie komórek. Powielanie materiału genetycznego i ekspresja genów. Cykl komórkowy. Mitoza. Mejoza. Apoptoza. Nowotworzenie.
Program ćwiczeń:
Mikroskopia świetlna - zasady działania różnego typu mikroskopów: z kontrastem fazowym Nomarskiego, fluorescencyjny, konfokalny. Pomiary komórek.
Współczesne techniki i metody stosowane w biologii komórki - barwienia cytochemiczne, autoradiografia, immunocytochemia, hybrydyzacja in situ.
Cykl mitotyczny u eukariontów - przebieg, punkty kontrolne cyklu.
Struktura i funkcja jądra interfazowego.
Cytoszkielet i jego rola w organizacji strukturalnej i funkcjonalnej komórki oraz ruchy komórkowe.
Mitoza - przebieg i molekularne aspekty związane z przebiegiem mitozy
Inhibitory mitozy -mechanizm powstawania aberracji chromosomowych i chromatydowych, efekt mitoklastyczny (kolchicyna).
Analiza kariotypu.
Cytokineza - analiza odmiennego przebiegu u organizmów roślinnych i zwierzęcych, aspekty molekularne.
Mejoza - przebieg, miejsce w cyklu życiowym organizmu, aspekty molekularne przebiegu.
Analiza innych niż mitoza cykli komórkowych: poliploidyzacja, endomitoza, politenizacja, amplifikacja.
Hodowla komórek - warunki i typy hodowli komórek zwierzęcych in vitro, współczesne techniki hodowli.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student/ka zna i roumie:
K_W02_Bt problemy nauk przyrodniczych, kategorie pojęciowe i terminologię przyrodniczą oraz rozwój metod badawczych, a także potrafi wskazać najważniejsze odkrycia naukowe w historii nauk biologicznych, w tym biotechnologii.
K_W04_Bt w zaawansowanym stopniu techniki i narzędzia w badaniach zjawisk przyrodniczych, rozumie znaczenie pracy doświadczalnej w biotechnologii oraz potrafi opisać znaczenie analiz molekularnych w badaniach biologicznych i medycznych.
KW_04_Bi w stopniu zaawansowanym funkcjonowanie struktur komórkowych i przedstawia najważniejsze zależności funkcjonalne zarówno między składowymi komórki, jak i między komórkami.
KW_05_Bi budowę morfologiczną i anatomiczną organizmów oraz rozumie funkcjonowanie organizmu jako całości.
K_W09_Bi różnorodność biologiczną na podstawowym poziomie i rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze, które ją kształtują.
K_W12_Bi podstawowe kategorie pojęciowe terminologii biochemicznej, mikrobiologicznej, biologii grzybów, roślin i zwierząt, genetyki i biologii molekularnej oraz biologii środowiskowej.
K_W13_Bi ogólne uwarunkowania środowiskowe życia oraz wpływ czynników środowiskowych na rozwój i funkcjonowanie organizmów żywych i wirusów; identyfikuje najważniejsze zagrożenia stanu środowisk wodnych, lądowych i atmosfery.
UMIEJĘTNOŚCI
Student/ka zna i rozumie:
K_U02_Bt czytać ze zrozumieniem literatury fachowej w języku nowożytnym (angielskim) i komunikować się na poziomie B2.
K_U07_Bt krytycznie opracować wybrany problem naukowy w formie pisemnego referatu, z poprawną dokumentacją, lub przedstawić w formie prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
K_U08_Bt pozyskać i scharakteryzować materiał biologiczny.
K_U01_Bi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej (w tym prac terenowych) oraz umie wyjaśnić zasady ich działania.
K_U02_Bi czytać ze zrozumieniem naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w języku ojczystym i obcym oraz komunikować się w języku obcym na poziomie B2.
K_U06_Bi pod nadzorem opiekuna opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, stosując poprawną dokumentację.
K_U07_Bi przedstawić otrzymane wyniki w formie pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
KOMPETENCJE
Student/ka jest gotów do:
K_K01_Bt zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych w przyrodzie.
K_K03_Bt wykazywania odpowiedzialności za własną pracę i powierzony sprzęt; wykazuje poszanowanie pracy własnej i innych.
K_K04_Bt efektywnej pracy w zespole.
K_K05_Bt przestrzegania podstawowych zasad etycznego postępowania w pracy zawodowej i w życiu.
K_K06_Bt przekazywania społeczeństwu informacji o nowych osiągnięciach biotechnologii i potrafi przekazać te informacje w sposób zrozumiały.
K_K01_Bi poszerzania zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych.
K_K04_Bi stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy dotyczącej nauk matematyczno-przyrodniczych.
K_K05_Bi stosowania podstawowych zasad bezpiecznego eksperymentu biologicznego i właściwego postępowania w stanach zagrożenia.
K_K07_Bi pracy w zespole i jest otwarty na nowe idee.
K_K08_Bi krytycznej analizy informacji pojawiających się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej.
Kryteria oceniania
Wykład – egzamin pisemny, pytania otwarte
Ćwiczenia – Każde z ćwiczeń zaliczane jest na podstawie protokołu wypełnianego w ich trakcie. Brak więcej niż 2 zaliczeń lub 2 nieobecności na ćwiczeniach powoduje niedopuszczenie do zaliczenia testowego (test jednokrotnego wyboru). Po zaliczeniu testu z części ćwiczeniowej student dopuszczany jest do zaliczenia egzaminu pisemnego z wykładu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Alberts i wsp. Podstawy Biologii Komórki. PWN 2005
Alberts et al. Molecular Biology of the Cell. Garland Publishing Inc. 2002
Kilarski. Strukturalne podstawy biologii komórki. PWN 2003
Wojtaszek i wsp.. Biologia komórki roślinnej, tom I i II, PWN 2007
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: