Edukacja zdrowotna 1400-023EZ
Celem zajęć jest zaznajomienie przyszłych nauczycieli z wybranymi zagadnieniami edukacji zdrowotnej. Na zajęciach omawiane będą między innymi zasady pierwszej pomocy, postępowanie w przypadku chorób przewlekłych (np. cukrzycy czy padaczki) oraz przygotowanie do zajęć z uczniem niepełnosprawnym. Oczekiwanym efektem zajęć jest odpowiednie przygotowanie nauczycieli do właściwej reakcji w trudnych sytuacjach w szkole.
Treści merytoryczne przedmiotu:
1. Miejsce "Edukacji zdrowotnej" w nowej Podstawie programowej
kształcenia ogólnego (EZ w treściach szczegółowych podstawy
programowej, EZ w życiu szkoły)
2. Podstawy pierwszej pomocy (objawy świadczące o zagrożeniu
zdrowia lub życia, postępowanie w przypadku najczęstszych
wypadków, opatrywanie ran).
3. ABC czyli air, breath, circulation - pierwsza pomoc w praktyce
(zasady resuscytacji krążeniowo-oddechowej osób dorosłych,
ćwiczenia na fantomie).
4. Choroby wieku szkolnego i choroby przewlekłe (objawy
i postępowanie w przypadku chorób zakaźnych, cukrzycy,
padaczki i innych chorób).
5. Jak przygotować się do lekcji z niepełnosprawnym uczniem?
(rodzaje niepełnosprawności, praca z uczniem niepełnosprawnym,
indywidualny tok nauczania).
6. Uzależnienia wśród uczniów- narkotyki i alkohol w szkole
7. Uczeń ze specjalnymi potzebami w szkole.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
zna aktualną podstawą programową kształcenia ogólnego w aspekcie elementów edukacji zdrowotnej
posiada niezbędną wiedzę z zakresu zasad bezpieczeństwa, udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy
zna pojęcie normy i patologii w rzeczywistości szkolnej (zaburzenia rozwojowe, zachowania, emocjonalne, osobowości inne) oraz odpowiednie środki zaradcze
posiada wiedzę dotyczącą uzależnień i ich wpływu na zdrowie i sytuację szkolną ucznia
rozumie specyfikę funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych
UMIEJĘTNOŚCI
uwzględnia w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej elementy edukacji zdrowotnej i środowiskowej
posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów
posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków
potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
ma świadomość odpowiedzialnego stosowania zasad bezpieczeństwa i higieny w pracy i w warunkach zagrożenia
rozumie konieczność pomocy uczniowi z problemami zdrowotnymi, w tym współpracy z rodzicami ucznia i specjalistami
charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności
ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Kryteria oceniania
- Obecność na zajęciach.
- Zaliczenie prac wskazanych przez prowadzących.
- Pozytywne zdanie testu końcowego dotyczącego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Literatura
1. Will Chapleau (tłum. Dr W. Wargocki). Ratownictwo medyczne.
Górnicki Wydawnictwo Medyczne.
2. Edward Wojciechowski ''Pierwsza pomoc w nagłych przypadkach".
Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr.
3. Zdrowie 21 - Światowa deklaracja zdrowia, maj 1998
4. Barbara Woynarowska (2008) Edukacja zdrowotna w szkole
w Polsce. Zmiany w ostatnich dekadach i nowa propozycja.
Probl Hig Epidemiol 2008, 89(4): 445-452
5. Podstawa programowa kształcenia ogólnego - edukacja zdrowotna
MEN 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: