Analiza zanieczyszczeń środowiska 1300-WAZSP-GEP
Cel, lokalizacja charakterystyka i analiza opróbowania, wybór próbek.
Ocena stanu środowiska w oparciu o wiedzę dotyczącą bioindykacji, z wykorzystaniem skali porostowej.
Mineralizacja próbek organicznych w celu przygotowania badanego materiału do dalszych analiz.
Oznaczanie wilgotności i organiki w próbkach gleb i gruntów.
Oznaczanie granulacji próbek
Analiza składu mineralnego gleb i gruntów.
Badanie pojemności właściwej gleb i gruntów.
Wykonanie i analiza mapy zagospodarowania przestrzennego w celu wydzielenia obszarów występowania gruntów antropogenicznych.
Badanie próbek wód na zawartość chlorków, siarczanów i azotanów.
Oznaczanie fosforu w wodach powierzchniowych i ściekowych.
Przygotowanie programu badań monitoringowych w oparciu o uzyskane informacje dotyczące badanych próbek.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W06 – zna nowoczesne instrumentalne metody analityczne wykorzystywane w badaniach substancji mineralnych i organicznych, zna zalety i ograniczenia poszczególnych metod , zna znaczenie badań empirycznych w rekonstrukcji środowisk przyrodniczych
K_W07 – zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej oraz zasady optymalnego planowania badań z wykorzystaniem dostępnego zaplecza badawczego
K_W10 – ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał
K_W13 – posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie
K_U01 – stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych, umie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym, podstawową i zaawansowaną aparaturą badawczą
K_U04 – umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe
K_U10 – planuje empiryczne badania terenowe (rodzaj badań, kolejność, terenowa weryfikacja wyników) i kwerendę archiwów terenowych w celu pozyskania materiałów do osiągnięcia zamierzonego efektu naukowego lub praktycznego, wybiera punkty badawcze, pobiera próbki (wody, gruntu, skały) lub okazy wg odpowiednich technik
K_U12 – student wykazuje umiejętność wyboru specjalności i tematu pracy magisterskiej pod kątem przyszłej kariery zawodowej, umie opracować w formie tekstowej, graficznej i multimedialnej zadanie geologiczne, w tym pracę magisterską
K_K02 – współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
K_K07 – wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych
Kryteria oceniania
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 3
Wyniki badań i analiz powinny być zebrane w formie raportu i opracowania graficznego.
Drugą składową oceny końcowej jest sprawdzenie wiedzy teoretycznej w formie pisemnego kolokwium.
Ewentualne zaliczenie poprawkowe w formie pisemnej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
„Ochrona wód podziemnych” w „Podstawy hydrogeologii stosowanej” 2006, 464-484
Witczak, Kania, Kmiecik 2013. Katalog wybranych fizycznych i chemicznych wskaźników zanieczyszczeń wód podziemnych i metod ich oznaczania. Inspekcja ochrony środowiska. Biblioteka monitoringu środowiska. Warszawa.
Namieśnik, Jamrugiewicz, Pilarczyk, Torres 2000. Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy. Wyd. Naukowo-Techniczne. Warszawa.
Myślińska E. Laboratoryjne badanie gruntów i gleb.
Szczepaniec–Cięciak E., Kościelniak P. 1999. Chemia środowiska: ćwiczenia i seminaria. Wyd. UJ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: