Analiza zanieczyszczeń środowiska 1300-WAZSP-GE
Cel, lokalizacja charakterystyka i analiza opróbowania, wybór próbek
Ocena stanu środowiska w oparciu o wiedzę dotyczącą bioindykacji, z wykorzystaniem skali porostowej.
Mineralizacja próbek organicznych w celu przygotowania badanego materiału do dalszych analiz.
Oznaczanie wilgotności i organiki w próbkach gleb i gruntów.
Oznaczanie granulacji próbek
Analiza składu mineralnego gleb i gruntów.
Badanie pojemności właściwej gleb i gruntów.
Wykonanie i analiza mapy zagospodarowania przestrzennego w celu wydzielenia obszarów występowania gruntów antropogenicznych.
Badanie próbek wód na zawartość chlorków, siarczanów i azotanów.
Oznaczanie fosforu w wodach powierzchniowych i ściekowych.
Przygotowanie programu badań monitoringowych w oparciu o uzyskane informacje dotyczące badanych próbek.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student uzyska praktyczną wiedzę dotyczącą realizacji zadań dla oceny stanu środowiska przyrodniczego.
K_W02 rozumie skomplikowane powiązania abiotyczno-biotyczne sprzężone w obiegu geochemicznym i biogeochemicznym pierwiastków w obecnej biosferze i rozumie ich historię;
K_W03 ma wiedzę w zakresie wpływu człowieka na przebieg procesów przyrodniczych;
K_W04 zna pojęcia z zakresu ekotoksykologii oraz główne substancje toksyczne występujące w środowisku;
K_W05 posiada wiedzę z zakresu hydrologicznych i hydrogeologicznych podstaw kształtowania się zasobów wodnych oraz ich ochrony;
K_W12 posiada wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych w opracowaniach środowiskowych i geologiczno-środowiskowych;
K_W16 zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stopniu pozwalającym na samodzielną pracę zarówno laboratoryjną, jak i terenową;
K_U01 wykonuje oraz opisuje proste i zaawansowane zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo;
K_U02 planuje i wykorzystuje odpowiednie metody i techniki do rozwiązania zadanego problemu w ochronie środowiska;
K_U05 organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami BHP i ergonomii;
K_U06 posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie ochrony środowiska w języku polskim i angielskim;
K_U07 wykorzystuje modele środowiskowe do interpretacji zmian zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej;
K_U08 ocenia krytycznie informacje o środowisku;
K_U11 identyfikuje słabe i mocne strony standardowych działań podejmowanych dla rozwiązania problemów środowiskowych;
K_U12 sporządza proste raporty i opracowania oraz wytyczne do ekspertyz na podstawie zebranych danych, umie ocenić krytycznie takie opracowania;
K_U14 potrafi zidentyfikować zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności gospodarczej;
K_U16 potrafi wykorzystać w praktyce metody geochemiczne oraz bioindykacyjne stosowane w ocenie stopnia zanieczyszczenia środowiska;
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób;
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w zespołach zarówno w laboratorium, jak i w trakcie prac terenowych, przyjmując w niej różne role,
K_K04 potrafi odpowiednio określić gradację problemów służących realizacji określonego;
K_K06 rozumie potrzebę stałej weryfikacji pozyskiwanych informacji poprzez systematyczne zapoznawanie się z opracowaniami naukowymi;
K_K07 jest świadomy politycznych i społeczno - ekonomicznych uwarunkowań ochrony środowiska;
K_K08 rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kwalifikacji oraz znajdowania nowych metod w celu rozwiązywania problemów badawczych;
K_K09 wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych;
K_K10 jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z ochroną środowiska;
K_K12 docenia wagę modelowania matematycznego przy opisie zjawisk przyrodniczych;
K_K13 rozumie potrzeby poszukiwania nowych technologii.
Kryteria oceniania
Wyniki badań i analiz powinny być zebrane w formie raportu i opracowania graficznego.
Drugą składową oceny końcowej jest sprawdzenie wiedzy teoretycznej w formie kolokwium.
W ROKU AKAD. 2019/2020, ZE WZGLĘDU NA COVID-19 KRYTERIA OCENIANIA I ZALICZANIA USTALA PROWADZĄCY ZAJ ĘCIA. PODAJE JE DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW NA MIN. 10 DNI PRZED TERMINEM ZALICZENIA.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
„Ochrona wód podziemnych” w „Podstawy hydrogeologii stosowanej” 2006, 464-484
Witczak, Kania, Kmiecik 2013. Katalog wybranych fizycznych i chemicznych wskaźników zanieczyszczeń wód podziemnych i metod ich oznaczania. Inspekcja ochrony środowiska. Biblioteka monitoringu środowiska. Warszawa.
Namieśnik, Jamrugiewicz, Pilarczyk, Torres 2000. Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy. Wyd. Naukowo-Techniczne. Warszawa.
Myślińska E. Laboratoryjne badanie gruntów i gleb.
Szczepaniec–Cięciak E., Kościelniak P. 1999. Chemia środowiska: ćwiczenia i seminaria. Wyd. UJ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: