Zagospodarowanie przestrzenne 1300-OZP3CW
Celem wykładu jest przedstawienie uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego ze szczególnym uwzględnieniem roli czynników geologicznych. Głównymi zagadnieniami są:
1. Istota, zakres, podstawy teoretyczne i zasady zagospodarowania przestrzennego. Procedury i dokumenty planistyczne.
2. Prawne uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego
3. Planowanie miejscowe, regionalne i krajowe
4. Sposoby i wskaźniki ilościowe różnych form zagospodarowania.
5. Systemy informacji przestrzennej w procedurach planistycznych – bazy danych, kartografia.
6. Waloryzacja geośrodowiskowa i geologiczna w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – aplikacje GIS .
7. Dokumentowanie geologiczne i geologiczno – inżynierskie dla potrzeb planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz opracowań ekofizjograficznych i ocen środowiskowych
8. Wpływ sposobów zagospodarowania na kształtowanie wskaźników degradacji terenu (duży i mały obieg biogeochemiczny, denudacja i przekształcenia rzeźby terenu) Zagospodarowanie terenu a kształtowanie retencyjności dorzecza i stosunków wodnych
9. Historyczne zmiany warunków przyrodniczych a współczesne stosunki przestrzenne.
10. Elementy ruralistyki w geologicznych uwarunkowaniach zagospodarowania przestrzennego
11. Czynniki techniczne i geośrodowiskowe w budowie sieci infrastrukturalnych
12. Przegląd form budownictwa oraz funkcjonowania budowli inżynierskich w środowisku geologicznym
13. Geologia urbanistyczna
14. Zagospodarowanie terenów zdegradowanych
15. Analiza modelowych rozwiązań w zagospodarowaniu przestrzennym z uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych – trendy rozwojowe.
Ćwiczenia obejmują:
1. Identyfikację czynników przyrodniczych uwzględnianych w zagospodarowaniu przestrzennym wybranego obszaru
2.Sporządzenie projektu badań geologicznych dla dokumentowania warunków geologiczno - inżynierskich, hydrogeologicznych i środowiskowych - wybrany obiekt lub teren o planowanym sposobie zagospodarowania.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (wykładów i ćwiczeń) student
W obszarze wiedzy:
K_W01 - dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska
K_W02 - zna problemy i metody badawcze z dziedziny nauk przyrodniczych
K_W07 - zna narzędzia zarządzania w geologii
K_W08 - rozróżnia narzędzia i procedury prawno – administracyjne i ekonomiczno - finansowe w geologii stosowanej
K_W09 - przewiduje skutki ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze (gruntowo-wodne, skał i złóż, gospodarki odpadami, zagrożeń dla środowiska, rekultywacji i rewitalizacji obszarów zdegradowanych
K_W11 - rozumie miejsce polityki resortowej i zasad zrównoważonego rozwoju w życiu społeczno – gospodarczym
W obszarze umiejętności:
K_U01 - wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo
K_U02 - dobiera właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego lub projektowego
K_U07 - stosuje nowoczesne techniki informacyjne (np. GIS, teledetekcja, AutoCad)
K_U08 - identyfikuje słabe i mocne strony standardowych działań podejmowanych dla rozwiązania problemów inżynierskich i środowiskowych
K_U09 - sporządza proste raporty oraz wytyczne do ekspertyz na podstawie zebranych danych
K_U10 - rozwija świadomość ekologiczną u siebie i w otoczeniu i respektuje zasady bezpieczeństwa ekologicznego
K_U11 - planuje zawodową karierę i stosuje zasady rozwoju zrównoważonego w pracy własnej
W obszarze kompetencji społecznych:
K_K01 - skutecznie komunikuje się w mowie i na piśmie ze społeczeństwem i specjalistami z różnych dziedzin w zakresie geoinżynierii
K_K02 - docenia rolę edukacji praktycznej,ekologicznej i zdrowotnej
K_K07 - jest świadomy politycznych i społeczno - ekonomicznych uwarunkowań geośrodowiskowych
K_K08 - docenia wagę modelowania matematycznego przy opisie zjawisk przyrodniczych
K_K10 - rozwija świadomość ekologiczną u siebie i w otoczeniu i respektuje zasady bezpieczeństwa ekologicznego
W szczególności student uzyskuje znajomość prawnych, proceduralnych, geologicznych i technicznych uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego.
Kryteria oceniania
Wykład:
• udział w wykładach
• indywidualne zapoznawanie się z zalecanymi źródłami prawnymi i metodycznymi
• bieżące sprawdzanie opanowywanie materiału
• końcowe zaliczenie pisemne
Ćwiczenia:
• ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
• ocena poprawności:
- zebrania i interpretacji danych
- proponowanych rozwiązań i wniosków
- formy graficznej i redakcji projektu
Literatura
CYMERMAN R. (red) 2009 – Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego. Wyd. Uniwersytetu Warmińsko - Mazurskiego
KORENIK S., SŁODCZYK J. 2005 – Podstawy gospodarki przestrzennej Wydawnictwa Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu
NIEWIADOWSKI Z. 2002 – Planowanie przestrzenne. Zarys systemu. Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis. Warszawa
OSTROWSKI W. 2001 Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i Środowisko. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
PĘSKI W. 1999 – Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast. Wyd. „Arkady”
SZPONAR A. 2003 – Fizjografia urbanistyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: