Zanieczyszczenia i ochrona gleb 1300-OZOG501
Funkcje gleby, definicje. Prawne aspekty ochrony gleb. Struktura użytkowania gruntów w Polsce i kierunki jej zmian. Formy degradacji gleb: wyjałowienie ze składników pokarmowych i naruszenie równowagi jonowej, zakwaszenie i alkalizacja środowiska, zanieczyszczenie składnikami fitotoksycznymi, zasolenie, nadmierny ubytek próchnicy, przesuszenie, zawodnienie (przewilgocenie), erozja (wietrzna, wodna: powierzchniowa, liniowa, śniegowa, powierzchniowe ruchy masowe, uprawowa) zniekształcenie struktury, zniekształcenie rzeźby terenu, mechaniczne uszkodzenie i zniszczenie poziomu próchnicznego, zanieczyszczenie mechaniczne, techniczno-przestrzenne rozdrobnienie powierzchni biologicznie czynnej, zanieczyszczenie biologiczne. Metaboliczna intoksykacja gleby. Czynniki degradacji gleb: wylesianie, zanieczyszczenia atmosferyczne, metale ciężkie, fluor, siarka, azot. Rolnicza i techniczna degradacja struktury ekologicznej. Sposoby wykorzystania gleby jako odbiornika odprowadzanych substancji organicznych. Rolnicze wykorzystanie ścieków. Wpływ stosowania nawozów sztucznych i środków ochrony roślin na glebę. Higienizacja i ochrona gleby. Rekultywacja gleb: zasady doboru metod rekultywacji gleb, fizyczne i chemiczne metody rekultywacji oraz rekonstrukcja gleb zniszczonych mechanicznie, detoksykacja i biologiczne uaktywnienie obszarów zdegradowanych chemicznie, regulacja stosunków wodnych na gruntach zawodnionych i przesuszonych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (wykładu) student:
– analizuje zjawiska doprowadzające do degradacji gleb
– identyfikuje obiekty uciążliwe w konkretnych warunkach gruntowo-wodnych
– rozpoznaje formy degradacji gleb
– wskazuje sposoby zapobiegania degradacji gleb i ochrony gleb
– potrafi wskazać odpowiednie metody rekultywacji gleb zdegradowanych
– posiada wiedzę dotyczącą podstaw prawnych ochrony gleb.
K_W02 - zna problemy i metody badawcze z wybranych nauk z dziedzin nauk przyrodniczych, społecznych, humanistycznych, ścisłych, rolniczych lub medycznych
K_W05 - przewiduje skutki ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze
K_W10 - zna zasady korzystania z przestrzeni
K_W11 - rozumie biotransformacje ksenobiotyków w środowisku
K_W12 - dostrzega ewolucyjne i filozoficzne konteksty zjawisk przyrodniczych
K_W13 - rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie ochrony środowiska
K_W14 - zna zasady bezpieczeństwa w pracy laboratoryjnej i terenowej
K_U06 - posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie ochrony środowiska w języku polskim i angielskim
K_K04 - jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z ochroną środowiska
K_K10 - rozwija świadomość ekologiczną u siebie i w otoczeniu i respektuje zasady bezpieczeństwa ekologicznego
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie pisemne.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Gworek B., Barański A., Kondzielski I., Kucharski R., Sas-Nowosielska A., Małkowski E., Nogaj K., Rzychoń D., Worsztynowicz A. (2004) – Technologie rekultywacji gleb. IOŚ
Kowalik P. (2001) – Ochrona środowiska glebowego. PWN, Warszawa
Siuta J. (1978) – Ochrona i rekultywacja gleb. PWRiL, Warszawa
Siuta J. (red.) (1999) – Ochrona i rekultywacja gruntów w gminie. PTIE, Warszawa
Siuta J. (1995) – GLEBA diagnozowanie stanu i zagrożenia. IOŚ, Warszawa
Siuta J., Kucharska A. (1997) – Wieloczynnikowa degradacja ziemi w Polsce. IOŚ, Warszawa
Turski R., Baran S., (1995) – Degradacja, ochrona gleb i rekultywacja. Wydawnictwa AR w Lublinie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: