Sedymentologia 1300-OSED2ZC
Ćwiczenia z sedymentologii poświęcone są różnym metodom badań oraz prezentacjom i pomiarom w Pracowni sedymentologicznej, na tzw. basenie sedymentologicznym. Cykl ćwiczeniowy jest skorelowany z kolejnymi wykładami i stanowi uzupełnienie praktyczne wiedzy teoretycznej. Ćwiczenia obejmują następujące zagadnienia: analiza granulometryczna skał okruchowych; transport hydrauliczny materiału ziarnowego; falowanie i inne procesy strefy brzegowej; struktury sedymentacyjne; wskaźniki i analiza kierunków transportu; skamieniałości śladowe; analiza mikrofacjalna skał węglanowych; analiza facjalna – wybrane zagadnienia; analiza rdzeni wiertniczych; zintegrowana interpretacja środowisk sedymentacji, na podstawie zbioru danych litologiczno-sedymentologiczno-geofizycznych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wybrane efekty uczenia dla kierunku geologia poszukiwawcza:
Efekty uczenia w obszarze wiedzy:
K_W03 - zna i rozumie zjawiska fizyczne, analizuje je w oparciu o prawa fizyki oraz wyjaśnia ich przebieg w nawiązaniu do procesów geologicznych
K_W06 - w zaawansowanym stopniu zna, rozumie i interpretuje procesy oraz zjawiska rozgrywające się w przeszłości i współcześnie na powierzchni Ziemi i w jej wnętrzu
Efekty uczenia w obszarze wiedzy umiejętności:
K_U08 - umie analizować na zaawansowanym poziomie zapis kopalny procesów sedymentacyjnych i odtwarzać ich przebieg, rozpoznaje struktury sedymentacyjne i potrafi na ich podstawie wyciągać wnioski o środowisku powstawania skał je zawierających; zgodnie z zasadą aktualizmu geologicznego rekonstruuje i porównuje środowiska sedymentacji w skali lokalnej i regionalnej
K_U09 - potrafi analizować ewolucję środowisk facjalnych na tle przemian geotektonicznych i historii przemian biotycznych wybranych interwałów w dziejach Ziemi; posiada umiejętność interpretacji zjawisk orogenicznych na podstawie informacji analitycznych; umie powiązać dane pochodzące z różnych dziedzin geologii w spójną całość umożliwiającą odtworzenie dziejów wybranych obszarów Europy w poszczególnych interwałach stratygraficznych
Efekty uczenia w obszarze kompetencji społecznych:
K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych
K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania
K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych
K_K09 - dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy
Wybrane efekty uczenia się dla kierunku geologia stosowana:
Efekty uczenia w obszarze wiedzy:
K_W01 - dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska przyrodniczego;
K_W02 - w zaawansowanym stopniu zna problemy i metody badawcze z dziedziny nauk przyrodniczych;
K_W03 - w zaawansowanym stopniu zna instrumentalne metody analityczne stosowane w badaniach skał, minerałów i substancji pochodzenia organicznego, chemizmu i dynamiki wód i innych elementów środowiska przyrodniczego;
K_W12 - zna modele opisujące środowisko geologiczne;
K_W17 - zna zakres geologicznej i geofizycznej obsługi wierceń, zróżnicowane metody prac wiertniczych i wymagania dotyczące koniecznych uprawnień geologicznych;
Efekty uczenia w obszarze wiedzy umiejętności:
K_U01 - wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo;
K_U02 - dobiera właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego lub projektowego;
K_U06 - wykorzystuje modele środowiskowe do interpretacji zmian zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej;
K_U09 - sporządza proste raporty oraz wytyczne do ekspertyz na podstawie zebranych danych;
Efekty uczenia w obszarze kompetencji społecznych:
K_K01 - skutecznie komunikuje się w mowie i na piśmie ze społeczeństwem i specjalistami z różnych dziedzin w zakresie geoinżynierii;
K_K02 - docenia rolę edukacji praktycznej, ekologicznej i zdrowotnej;
K_K06 - weryfikuje i respektuje zdanie innych członków zespołu, szczególnie podwładnych;
K_K12 - dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia zaliczane są na podstawie oceny operatów wykonywanych na poszczególnych zajęciach oraz kolokwium końcowego. Kolokwium ma formę pisemną, obejmuje całość zagadnień prezentowanych podczas ćwiczeń. Egzamin obejmuje całość zagadnień prezentowanych podczas wykładów i ćwiczeń, ma formę pisemną. Składa się z części testowej, krótkich otwartych pytań, rysunków do objaśnienia oraz przekrojowego pytania, które wymaga szerszej odpowiedzi.
Skala ocen:
0-60% - ndst
>60-68% - dst
>68-76% - dst plus,
>76-84% - db,
>84-92% - db plus,
>92-100% - bdb
Aktywne uczestnictwo w zakęciach i prawidłowe wykonanie operatów może skutkować podwyższeniem oceny końcowej.
Dopuszczalna liczba nieobecności – 3, możliwe jest odrobienie części opuszczonych ćwiczeń poprzez uczestnictwo w analogicznych zajęciach dla innych grup.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Gradziński, R., Kostecka, A., Radomski, A. 1986. Zarys sedymentologii. Wydawnictwa Geologiczne; Warszawa.
2. Materiały do ćwiczeń z sedymentologii (skrypt).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: