Petrologia II skał magmowych i metamorficznych 1300-OPSMMC-GES
Celem praktikum Petrologia skał magmowych i metamorficznych jest poznanie petrologii skał magmowych i metamorficznych, ze szczególnym uwzględnieniem procesów ich powstawania w odmiennych środowiskach geotektonicznych.
Petrologia skał magmowych zajmuje się genezą i procesami różnicowania się najważniejszych typów skał magmowych, zarówno wylewnych, jak i głębinowych. Określa ich składy fazowe i geochemiczne, tekstury i możliwe środowiska powstawania. Podczas zajęć studenci zapoznają się z petrologią skał ultramaficznych (na ich podstawie omówiona zostaje budowa płaszcza ziemskiego), maficznych (ze szczególnym uwzględnieniem petrologii i geochemii różnych typów bazaltów i ich powiązania ze środowiskiem powstawania), skał budujących maficzne intruzje stratyfikowane (gabra, anortozyty), pośrednich (w kontekście procesów związanych ze środowiskiem subdukcji), skał niedosyconych krzemionką, oraz kwaśnych (ryolity oraz granitoidy, z uwzględnieniem identyfikacji tekstur związanych z procesami dyferencjacji stopu).
Petrologia skał metamorficznych wyjaśnia procesy geologiczne prowadzące do powstania skał w warunkach metamorfizmu.
Przedstawia różne środowiska geotektoniczne, facje metamorfizmu oraz utwory z nimi związane. Studenci rozwijają nabyte wcześniej umiejętności rozpoznawania minerałów i skał typowych dla warunków metamorfizmu oraz uczą się opisywać skały (rozpoznawać skład mineralny, tekstury, charakterystyczne zespoły mineralne definiujące warunki powstawania skały). Studenci klasyfikują zjawiska metamorficzne, wiążą poszczególne skały z facjami metamorfizmu regionalnego i kontaktowego. Opisują skały związane z metamorfizmem dyslokacyjnym. Na podstawie obserwacji zmiany składu mineralnego próbują odtworzyć ściężkę p-T.
Podczas zajęć z praktikum studenci dokumentują swoje obserwacje w formie raportu, zawierającego opis petrograficzny skały wraz z interpretacją dotyczącą warunków jej powstawania i późniejszych procesów, którym podlegała.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student pojawiając się w terenie i badając formacje skał magmowych powinien potrafić zanalizować proces prowadzący do powstania skały, rozpoznać wszystkie typy skał, wyjaśnić ich ewolucję, wykonać analizę procesów w mikroobszarze (szlify, obserwacje mikroskopowe), wykonać model geochemiczny odtwarzający ścieżkę ewolucji stopu, z którego wykrystalizowała skała.
Po ukończeniu zajęć ze skał metamorficznych student rozpoznaje składniki skały, opisuje i rozpoznaje skałę, klasyfikuje i określa przybliżone warunki powstawania skał metamorficznych. Potrafi łączyć fakty uzyskane z obserwacji spod mikroskopu z wiedzą wykładową, tzn. określać przybliżone warunki geotektoniczne tworzenia się skały. Potrafi zaproponować dalsze narzędzia niezbędne do rozwiązywania bardziej szczegółowych problemów związanych z badaniem danej skały.
K_W01 - ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii ogólnej ze szczególnym uwzględnieniem hydrogeologii, geologii inżynierskiej, tektoniki i kartografii geologicznej, gospodarki surowcami mineralnymi jak również ochrony środowiska
K_W02 - ma wiedzę na temat wielorakich związków między elementami środowiska, powiązaniami abiotyczno-biotycznymi oraz oddziaływaniami antropogenicznymi, zna podstawowe parametry i schematy opisujące te oddziaływania oraz metody ich zapisu matematycznego i analizy statystycznej
K_W06 - ma wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego, współoddziaływania pomiędzy środowiskiem geologicznym a obiektami budowlanymi, zasad dokumentowania środowiska geologicznego dla potrzeb dokumentacji kartograficznych, przemysłu wydobywczego, obiektów budownictwa powszechnego, przemysłowego, wodnego i gospodarki odpadami
K_W10 - ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał
K_W12 - zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm
K_W13 - posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie
K_W14 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K_U01 - stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych (petrograficzne, geochemiczne, hydrochemiczne, geotechniczne, hydrogeologiczne, geoinżynierskie)
K_U06 - potrafi zwięźle scharakteryzować warunki geologiczne, geologiczno-złożowe, geologiczno-inżynierskie oraz hydrogeologiczne poszczególnych rejonów Polski i wybranych regionów świata, umie porównać obszary Polski pod względem zasobności w złoża surowców mineralnych i wody podziemne, potrafi wyjaśnić genezę złóż i wód mineralnych Polski w nawiązaniu do historii geologicznej rozwoju danego obszaru i jego budowy geologicznej
K_U08 - potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
K_U11 - ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej
K_U12 - wykazuje umiejętność wyboru specjalności i tematu pracy magisterskiej pod kątem przyszłej kariery zawodowej, umie opracować w formie tekstowej, graficznej i multimedialnej zadanie geologiczne, w tym pracę magisterską
K_K01 - rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K02 - współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
K_K03 - potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania
K_K05 - potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych
K_K06 - skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań
K_K09 - jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z wybraną specjalnością
Kryteria oceniania
Nabywane przez studentów umiejętności są monitorowane na bieżąco podczas ćwiczeń, gdyż nauczanie przedmiotu realizowane jest poprzez ciągły kontakt student - nauczyciel. Prowadzący w ciągu zajęć sprawdza umiejętności studenta poprzez zadawanie mu pytań, sprawdzanie i korygowanie błędów. Przy ocenie końcowej brana pod uwagę jest również aktywność studenta podczas zajęć.
Finalne sprawdzenie umiejętności nabytych na ćwiczeniach następuje na podstawie przygotowanego, kompletnego opisu płytki cienkiej. Zadaniem studenta jest rozpoznanie faz mineralnych, opisanie tekstury, nazwanie skały, określenie warunków jej powstawania i opisanie innych ważnych zjawisk widocznych pod mikroskopem w świetle spolaryzowanym. Wybrana skała pochodzi ze znanego stanowiska geologicznego, w związku z czym opisowi skały musi towarzyszyć krótki opis geologiczny rejonu. Przy ocenie końcowej brana pod uwagę jest również aktywność studenta podczas zajęć.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Gill R., 2010: Igneous Rocks and Processes - A Practical Guide. Wilej-Blackwell
Hibbard, M., J.1995: Petrography to petrogenesis. Prentice-Hall; New Jersey.
MacKenzie W. S., Guilford C., 1996: Atlas of rock forming minerals in thin section. Longman. 10th edition.
Manecki A., Muszyński M. (red.), 2008: Przewodnik do petrografii. AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków.
Philpotts A.R., Ague J.J., 1999: Principles of igneous and metamorphic petrology. Cambridge Univ. Press.
Ryka W., Maliszewska A., 1991: Słownik petrograficzny. Wyd. Geol., Warszawa.
Yardley B. W. D., MacKenzie W. S., Guilford C., 1990: Atlas of metamorphic rocks and their textures. Longman Scientific & Technical. 1st edition.
Vernon R.H., Clarke G.L., 2008: Principles of Metamorphic Petrology.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: