Planowanie przestrzenne 1300-OPLP501
Celem wykładu jest przedstawienie metod planowania przestrzennego. Wykład pokazuje przyrodnicze, techniczne ekonomiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania rozwiązań problemów planistycznych. Szczególna uwaga poświęcona jest czynnikom geologicznym w planowaniu przestrzennym. Głównymi zagadnieniami są:
1. Prawne uwarunkowania planowania przestrzennego
2. Metody planowania miejscowego
3. Planowanie regionalne
4. Polityka przestrzennego zagospodarowania kraju
5. Przyrodnicze uwarunkowania planowania przestrzennego
6. Systemy informacji przestrzennej w planowaniu.
7. Opracowania geologiczne i ekofizjograficzne dla planowania przestrzennego
8. Techniczne warunki rozwiązań planistycznych
9. Historia rozwiązań planistycznych
10. Urbanistyka i ruralistyka
11. Kierunki rozwoju systemu planowania przestrzennego w Polsce i na świecie
12. Prezentacja wybranych aspektów rozwiązań planistyczne
Ćwiczenia obejmują:
• Identyfikację czynników przyrodniczych uwzględnianych w planowaniu miejscowych
• Określenie zaleceń i ograniczeń dla studium planistycznego wybranego obszaru.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W obszarze wiedzy:
K_W03 - zna narzędzia zarządzania ochroną środowiska
K_W05 - przewiduje skutki ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze
K_W07 - rozumie miejsce polityki ochrony środowiska i zasad zrównoważonego rozwoju w życiu społeczno – gospodarczym
K_W08 - rozpoznaje modele opisujące środowisko
K_W10 - zna zasady korzystania z przestrzeni
K_W12 - dostrzega ewolucyjne i filozoficzne konteksty zjawisk przyrodniczych
W obszarze umiejętności:
K_U01 - wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo
K_U03 - stosuje zasady warsztatu pracy naukowej lub projektowej samodzielnie i w zespole
K_U06 - posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie ochrony środowiska w języku polskim i angielskim
K_U10 - łączy informacje pochodzące z różnych źródeł w celu weryfikacji istniejących poglądów i hipotez
K_U11 - identyfikuje słabe i mocne strony standardowych działań podejmowanych dla rozwiązania problemów środowiskowych
K_U12 - tworzy krytyczne opracowania w zakresie ochrony środowiska stosując poprawną dokumentację
K_U13 - sporządza proste raporty oraz wytyczne do ekspertyz na podstawie zebranych danych
K_U14 - ocenia skutki środowiskowe w planach przestrzennego zagospodarowania
K_U15 - planuje zawodową karierę i stosuje zasady rozwoju zrównoważonego w pracy własnej
W obszarze kompetencji społecznych:
K_K07 - jest świadomy politycznych i społeczno - ekonomicznych uwarunkowań ochrony środowiska
K_K09 - rozumie potrzeby poszukiwania nowych technologii
K_K10 - rozwija świadomość ekologiczną u siebie i w otoczeniu i respektuje zasady bezpieczeństwa ekologicznego
K_K11 - wskazuje słabe i mocne strony swoich umiejętności, postaw i działań
Kryteria oceniania
kontrola obecności
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
projekt
końcowe zaliczenie pisemne.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
CYMERMAN R. (red) 2009 – Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego. Wyd. Uniwersytetu Warmińsko - Mazurskiego
KORENIK S., SŁODCZYK J. 2005 – Podstawy gospodarki przestrzennej Wydawnictwa Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu
NIEWIADOWSKI Z. 2002 – Planowanie przestrzenne. Zarys systemu. Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis. Warszawa
OSTROWSKI W. 2001 Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i Środowisko. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
PĘSKI W. 1999 – Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast. Wyd. „Arkady”
SZPONAR A. 2003 – Fizjografia urbanistyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: