Paleontologia I 1300-OPL1ZC
ĆWICZENIA. Rodzaje skamieniałości: strukturalne, śladowe, szkielety, ośródki. Systematyka zoologiczna. Poznanie budowy skamieniałości gąbek, jamochłonów, pierścienic, ramienionogów, trylobitów, mięczaków, szkarłupni i graptolitów na podstawie analizy konkretnych okazów, które stanowią typowych reprezentantów wymienionych grup.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student potrafi oznaczać skamieniałości do szczebla gromady, rozpoznawać je, określać na ich podstawie wiek skał i posiada ogólną wiedzę o kopalnych bezkręgowcach.
Kierunkowe efekty uczenia dla kierunku geologia stosowana:
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy:
K_W01 - dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska przyrodniczego
K_W02 - w zaawansowanym stopniu zna problemy i metody badawcze z dziedziny nauk przyrodniczych
K_W12 - zna modele opisujące środowisko geologiczne
K_W18 - ma wiedzę na temat rozumienia i stosowania podstawowych terminów w języku obcym (j. angielskim) w zakresie profesjonalnym
Efekty uczenia w obszarze umiejętności:
K_U01 - wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo
K_U05 - zna język obcy na poziomie B2, posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie geoinżynierii i geologii stosowanej w języku polskim i angielskim
K_U06 - wykorzystuje modele środowiskowe do interpretacji zmian zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej
Efekty uczenia w obszarze kompetencji społecznych:
K_K11 - wykazuje krytyczną postawę wobec plagiatu
K_K12 - dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy
Kierunkowe efekty uczenia dla kierunku geologia poszukiwawcza
Efekty uczenia w obszarze wiedzy:
K_W12 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu ogólne zagadnienia dotyczące organizmów kopalnych (bezkręgowców, kręgowców, roślin i mikroorganizmów), zna skamieniałości charakterystyczne dla wszystkich systemów fanerozoiku
Efekty uczenia w obszarze umiejętniości:
K_U09 - potrafi analizować ewolucję środowisk facjalnych na tle przemian geotektonicznych i historii przemian biotycznych wybranych interwałów w dziejach Ziemi; posiada umiejętność interpretacji zjawisk orogenicznych na podstawie informacji analitycznych; umie powiązać dane pochodzące z różnych dziedzin geologii w spójną całość umożliwiającą odtworzenie dziejów wybranych obszarów Europy w poszczególnych interwałach stratygraficznych
K_U10 - potrafi oznaczać skamieniałości do szczebla gromady, rozpoznawać rodzaje poznane na zajęciach i określać na ich podstawie wiek skał
Efekty uczenia w obszarze kompetencji społecznych:
K_K01 - Współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych.
K_K07 - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Kryteria oceniania
Zaliczenie - trzy śródsemestralne testy kontrolne płączone z rozpoznawaniem okazów kopalnych bezkręgowców. Suma punktów z trzech testów i rozpoznawania musi być większa niż 60%. Zaliczenie poprawkowe - test kontrolny zaliczany na poziomie 60 %. Nieobecność na 3 zajęciach wyklucza zaliczenie ćwiczeń.
Praktyki zawodowe
Nie sa wymagane.
Literatura
Literatura podstawowa:
Radwańska U. 2007. Podstawy paleontologii. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Lehmann U., Hillmer G. 1987. Bezkręgowce kopalne. Wydawnictwa Geologiczne.
Literatura uzupełniająca:
Cockell Ch. 2007. An introduction to the Earth-life system. Cambridge University Press.
Dzik J. 2003. Dzieje życia na Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Machalski M., Stolarski J. 1998. Paleofakty. Wydawnictwo RTW.
Weiner J. 2005. Życie i ewolucja biosfery. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Foote M.F, Miller A.I. 2007. Principles of paleontology. W.H.Freeman and Company.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: