Paleozoologia kręgowców 1300-OPKR5W
Ogólna budowa szkieletu kręgowców. Założenia systematyki kręgowców. Systematyka kladystyczna. Grupy zwierząt najbliżej spokrewnione z kręgowcami: osłonice, bezczaszkowce, konodonty, śluzice. Bezszczękowce kopalne i współczesne. Cechy szczękowców. Plakodermy i akantody. Chrzęstnoszkieletowe: budowa ogólna i typy uzębienia spodoustych; zrosłogłowe i grupy incertae sedis. Kostnoszkieletowe: problematyka homologii kości czaszki; promieniopłetwe; mięśniopłetwe. Wyjście kręgowców na ląd. Płazy. Najwcześniejsze owodniowce. Gady permsko-mezozoiczne. Synapsida. Anapsida. Gady pływające. Diapsida: wczesne archozaury; pterozaury. Późnotriasowa wymiana fauny lądowej. Dinozaury. Ptaki: pokrewieństwa; umiejętność latania i jej zastosowania. Przekształcenie żuchwy i stawu szczękowego w linii rozwojowej cynodonty-ssaki. Ssaki mezozoiczne. Wymieranie na granicy kredy i trzeciorzędu. Paleoceńska wybuchowa radiacja ssaków, ssaki trzeciorzędowe i czwartorzędowe. Naczelne. Hominidy. Koncepcje na temat powstania człowieka współczesnego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student zna położenie kręgowców w świecie zwierząt oraz przebieg ewolucji kręgowców od bezszczękowców po Homo sapiens. Umie wymienić i opisać najważniejsze wydarzenia w historii kręgowców, takie jak powstanie szczęk, płetw parzystych, wyjście kręgowców na ląd czy przystosowanie do aktywnego lotu. Orientuje się w zasadniczych elementach budowy szkieletu kręgowców i rozpoznaje tkanki budujące ten szkielet.
K_W03 - zna szczegółową budowę anatomiczną, mineralogię szkieletu, systematykę, stany zachowania, rozumie przydatność w biostratygrafii i interpretacji paleośrodowisk wybranych grup mikroskamieniałości i makroskamieniałości
K_U05 - rozpoznaje najważniejsze grupy kopalnych mikroskamieniałości i makroskamieniałości, orientuje się w ich położeniu w systematyce oraz zna szczegóły budowy anatomicznej, rozumie przydatność poszczególnych grup skamieniałości dla celów biostratygrafii oraz rekonstrukcji paleośrodowisk
K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych
K_K02 - umie zaplanować etapy przygotowawcze do wykonania prezentacji i prac zaliczeniowych
K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania
K_K04 - zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do ewentualnego podjęcia studiów III stopnia
K_K05 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych
K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych
K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych
K_K09 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Kryteria oceniania
Oceniana jest umiejętność rozpoznawania skamieniałości oglądanych na ćwiczeniach oraz opanowanie materiału przekazanego podczas wykładu i znajdującego się w materiałach pomocniczych (skrypt, prezentacje multimedialne).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Gould, S. J. 2007. Dzieje życia na Ziemi. Świat Książki; Warszawa.
Szarski, H. 1982. Anatomia porównawcza kręgowców. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa.
Janvier, Ph. 1996. Early vertebrates. Clarendon Press; Oxford.
Benton, M. 2005. Vertebrate palaeontology. Blackwell Publishing; Oxford.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: