Paleobotanika z elementami botaniki 1300-OPBB4W
Wykład ma za zadanie: zapoznanie studentów z elementarnymi informacjami z dziedziny botaniki: podstawy systematyki, elementy geografii roślin, podstawowe pojęcia z dziedziny anatomii roślin, cykle rozwojowe roślin. Informacje te stanowią bazę podstawowych pojęć używanych podczas dalszych wykładów na których studenci zaznajamiają się z początkami życia na ziemi, ,,wyjściem’’ roślin na ląd i pojawieniem się roślin naczyniowych i ich wczesną dywersyfikacją. W toku dalszych wykładów omawiane będzie pojawienie się i zróżnicowanie wyżej zorganizowanych grup roślin zarodnikowych formujących karbońskie zbiorowiska węglotwórcze oraz pojawienie się nasienności (u kopalnych i występujacych do dziś grup roślin nagonasiennych). Dalsze wykłady poświęcone będą rozwojowi flor mezozoicznych i narodzinom roślin okrytonasiennych. Problematyka związana z florami kenozoiku - szczególnie florą neogenu i plejstocenu kończy cykl wykładów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Studenci po cyklu wykładów i ćwiczeń powinni nauczyć się podstawowych pojęć w dziedzinie botaniki, zapoznać się szczegółowo z ewolucją świata roślin fanerozoiku, z najważniejszymi wydarzeniami dotyczacymi tej grupy organizmów żywych - wyjściem roślin na ląd, powstaniem roślin naczyniowych, narodzinami nasienności, wyróżnicowaniem roślin okrytonasiennych oraz umieć biegle rozpoznawać skamieniałości (wraz z ich budową) z poszczególnych grup systematycznych roślin notowanych w stanie kopalnym.
K_W03 - zna szczegółową budowę anatomiczną, mineralogię szkieletu, systematykę, stany zachowania, rozumie przydatność w biostratygrafii i interpretacji paleośrodowisk wybranych grup mikroskamieniałości i makroskamieniałości
K_U05 - rozpoznaje najważniejsze grupy kopalnych mikroskamieniałości i makroskamieniałości, orientuje się w ich położeniu w systematyce oraz zna szczegóły budowy anatomicznej, rozumie przydatność poszczególnych grup skamieniałości dla celów biostratygrafii oraz rekonstrukcji paleośrodowisk
K_U08 - potrafi konstruować diagramy pyłkowe i zastosować w badaniach osadów
K_U10 - uzyskuje praktyczne umiejętności wykorzystywania aparatury i narzędzi, jak również wiedzę nt. rodzajów niezbędnych odczynników pozwalających na macerację rozmaitego typu skał
K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych
K_K02 - umie zaplanować etapy przygotowawcze do wykonania prezentacji i prac zaliczeniowych
K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania
K_K04 - zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do ewentualnego podjęcia studiów III stopnia
K_K05 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych
K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych
K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych
K_K09 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Kryteria oceniania
Student powinien być obecny na wykładach i robić notatki. Zaliczenie wykładu - zdobycie oceny pozytywnej z egzaminacyjnej pracy pisemnej. Zaliczenie poprawkowe ma podobny charakter. Nieobecność na pięciu wykładach skutkuje niezaliczeniem wykładu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Szweykowska, A., Szweykowski, J. 1993. Botanika - systematyka. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa
Taylor T., Taylor E., Krings M. 2009 PALEOBOTANY The Biology and Evolution of Fossil Plants, Second Edition Elsevier
Steward and Rothwell 1993. Paleobotany and the Evolution of Plants. Cambridge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: