Paleobotanika z elementami botaniki 1300-OPBB4LC
Ćwiczenia rozpoczynają zajęcia komputerowe zaznajamiające studentów z metodami poszukiwania informacji z dziedziny paleobotaniki (dostępne bazy danych), programami komputerowymi używanymi podczas badań botanicznych/paleobotanicznych oraz zaznajamiają z budową podstawowych elementów morfologicznych budujących roślinę: budową pędu, korzenia, systemu przewodzącego, liści, strukturami rozmnażania roślin zarodnikowych i nasiennych (preparaty mikroskopowe).
Studenci analizują budowę roślin kopalnych: pierwsze rośliny lądowe, rośliny zarodnikowe i nagonasienne flory paleofitycznej (drzewiaste widłakowe, skrzypowe, paprocie, kordaity, paprocie nasienne), flory mezofitycznej (benetyty, sagowce, miłorzębowe, szpilkowe) oraz flory kenofitycznej (szczątki nasiennych roślin górnej kredy, paleogenu, neogenu i czwartorzędu). W trakcie ćwiczeń studenci wykonują również samodzielnie preparaty z drewien kopalnych oraz preparaty kopalnych i współczesnych skórek liściowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Studenci po cyklu ćwiczeniowym powinni nauczyć się rozpoznawać anatomiczną budowę podstawowych organów roślin wyższych – budowę pędu, korzenia, liścia, a także organów rozrodczych ,,mszaków”, ,,paprotników” i roślin nasiennych. Studenci powinni być w stanie rozpoznać grupy roślin pojawiające się w zapisie kopalnym i rozpoznać podstawowe elementy budowy: pierwszych roślin lądowych, roślin zarodnikowych i nagonasiennych flory paleofitycznej (drzewiaste widłakowe, skrzypowe, paprocie, kordaity, paprocie nasienne), flory mezofitycznej (benetyty, sagowce, miłorzębowe, szpilkowe) oraz flory kenofitycznej (szczątki nasiennych roślin górnej kredy, paleogenu, neogenu i czwartorzędu). Studenci powinni być w stanie wykonać preparaty z drewien kopalnych/skórki kopalnych liści i zinterpretować je w podstawowym zakresie.
K_W03 - zna szczegółową budowę anatomiczną, mineralogię szkieletu, systematykę, stany zachowania, rozumie przydatność w biostratygrafii i interpretacji paleośrodowisk wybranych grup mikroskamieniałości i makroskamieniałości
K_U05 - rozpoznaje najważniejsze grupy kopalnych mikroskamieniałości i makroskamieniałości, orientuje się w ich położeniu w systematyce oraz zna szczegóły budowy anatomicznej, rozumie przydatność poszczególnych grup skamieniałości dla celów biostratygrafii oraz rekonstrukcji paleośrodowisk
K_U08 - potrafi konstruować diagramy pyłkowe i zastosować w badaniach osadów
K_U10 - uzyskuje praktyczne umiejętności wykorzystywania aparatury i narzędzi, jak również wiedzę nt. rodzajów niezbędnych odczynników pozwalających na macerację rozmaitego typu skał
K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych
K_K02 - umie zaplanować etapy przygotowawcze do wykonania prezentacji i prac zaliczeniowych
K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania
K_K04 - zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do ewentualnego podjęcia studiów III stopnia
K_K05 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych
K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych
K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych
K_K09 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Kryteria oceniania
Semestralny test kontrolny. Udzielenie 60% prawidłowych odpowiedzi zaliczą zajęcia w stopniu podstawowym. Zaliczenie poprawkowe ćwiczeń ma ten sam charakter. Nieobecność na 4 zajęciach wyklucza zaliczenie.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
SZWEYKOWSKA, A., SZWEYKOWSKI, J. 1993. Botanika - systematyka. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa
Taylor T., Taylor E., Krings M. 2009 PALEOBOTANY The Biology and Evolution of Fossil Plants, Second Edition Elsevier
Steward and Rothwell 1993. Paleobotany and the Evolution of Plants. Cambridge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: