Mikropaleontologia (dla Pal) 1300-OMPL4C1
Przedmiot zawiera wiadomości o budowie anatomicznej, mineralogii szkieletu, systematyce, stanie zachowania, przydatności w biostratygrafii i interpretacji paleośrodowisk na podstawie wybranych grup mikroskamieniałości (otwornic, promienic, kalpionelli, bruzdnic, chitinozoa, kokkolitów, okrzemek, małżoraczków) oraz mikroelementów wchodzących w skaład wyżej zorganizowanych organizmów (skolekodontów, sklerytów holoturii, płytek liliowców i rozgwiazd, konodontów, otolitów ryb kostnoszkieletowych oraz spor i ziarn pyłku roślin).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student umie rozpoznawać najważniejsze mikroskamieniałości z kolekcji ćwiczeniowej i przyporządkować je do odpowiedniego szczebla w systematyce. Zna zasięgi występowania stratygraficznego poszczególnych grup.
K_W03 - zna szczegółową budowę anatomiczną, mineralogię szkieletu, systematykę, stany zachowania, rozumie przydatność w biostratygrafii i interpretacji paleośrodowisk wybranych grup mikroskamieniałości i makroskamieniałości
K_W07 - zna metodykę prac laboratoryjnych i dokumentacyjnych w celu pozyskania materiałów do badań
K_W12 - zna przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole wyższej, zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie poszczególnych etapów maceracji w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie
K_U05 - rozpoznaje najważniejsze grupy kopalnych mikroskamieniałości i makroskamieniałości, orientuje się w ich położeniu w systematyce oraz zna szczegóły budowy anatomicznej, rozumie przydatność poszczególnych grup skamieniałości dla celów biostratygrafii oraz rekonstrukcji paleośrodowisk
K_U10 - uzyskuje praktyczne umiejętności wykorzystywania aparatury i narzędzi, jak również wiedzę nt. rodzajów niezbędnych odczynników pozwalających na macerację rozmaitego typu skał
K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych
K_K02 - umie zaplanować etapy przygotowawcze do wykonania prezentacji i prac zaliczeniowych
K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania
K_K04 - zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do ewentualnego podjęcia studiów III stopnia
K_K05 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych
K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych
K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych
K_K09 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Kryteria oceniania
Trzy kolokwia pisemne, podczas których wymagane jest rozpoznawanie okazów ćwiczeniowych, przyporządkowanie ich do odpowiednich jednostek systematycznych, podawanie zasięgów stratygraficznych oraz zasadniczych informacji teoretycznych ich dotyczących.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Łuczkowska, E. 1993. Mikropaleontologia. Protozoa. Wydawnictwa AGH, Kraków.
Dybowa-Jachowicz, S. & Sadowska, A. Palinologia. Wydawnictwa Instytutu Botaniki PAN. Kraków.
Haq, B.H. & Boersma, A. 1979. Introduction to marine micropaleontology. Elsevier.
Armstrong, H. & Brasier, M. 2005. Microfossils. Blackwell Publishing.
Loeblich, A. R. & Tappan, H. 1988. Foraminiferal genera and their classification. (tom 1 i 2). Van Nostrand Reinhold. New York.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: