Mikropaleobotanika 1300-OMPB5W
Na wykładach omawiane są grupy mikroskamieniałości roślinnych reprezentowane w stanie kopalnym. Fitolity. Okrzemki, kokolity i silikoflagellaty: budowa szkieletów, znaczenie skałotwórcze, stratygraficzne i w rekonstrukcjach paleośrodowiska. Palinologia jako metoda paleobotaniczna. Budowa cyst bruzdnic i znaczenie stratygraficzne. Morfologia ziaren pyłku i spor. Klucze pyłkowe, kolekcje pyłkowe. Produkcja i rozprzestrzenianie się pyłku i spor – współczesny deszcz pyłkowy. Zachowanie ziarn pyłku i zarodników w różnych środowiskach sedymentacyjnych. Sposoby pozyskiwania materiału do badań palinologicznych. Procedury laboratoryjne. Przygotowanie preparatów. Metody zliczania ziarn pyłku. Spektrum pyłkowe. Diagram pyłkowy. Idea analizy pyłkowej jako metody statystycznej. Zastosowanie analizy pyłkowej w badaniach czwartorzędu i trzeciorzędu. Analiza pyłkowa osadów paleozoicznych i mezozoicznych. Inne zastosowania metody analizy pyłkowej – analizy opadu pyłkowego, analizy miodu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu cyklu wykładów student powinien znać budowę podstawowych mikroszczątków spotykanych w stanie kopalnym. Znać procedury palinologiczne prowadzące do uzyskania spektrów pyłkowych i konstrukcji diagramu pyłkowego oraz jego interpretacji. Powinien być zorientowany z potencjalnymi możliwościami wykorzystania mikroszczatków do badań stratygraficznych i paleoekologicznych.
K_W03 - zna szczegółową budowę anatomiczną, mineralogię szkieletu, systematykę, stany zachowania, rozumie przydatność w biostratygrafii i interpretacji paleośrodowisk wybranych grup mikroskamieniałości i makroskamieniałości
K_W04 - zna metody statystyczne dla celów korelacji, rozpoznania cykliczności, klasyfikacji zespołów skamieniałości, biometrii skamieniałości
K_W05 - zna mechanizmy kierujące ewolucją, poznaje przykłady procesów ewolucyjnych przebiegających w liniach rodowych wybranych grup organizmów, poznaje przyczyny wymierań organizmów
K_W07 - zna metodykę prac laboratoryjnych i dokumentacyjnych w celu pozyskania materiałów do badań
K_W12 - zna przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole wyższej, zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie poszczególnych etapów maceracji w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie
K_U05 - rozpoznaje najważniejsze grupy kopalnych mikroskamieniałości i makroskamieniałości, orientuje się w ich położeniu w systematyce oraz zna szczegóły budowy anatomicznej, rozumie przydatność poszczególnych grup skamieniałości dla celów biostratygrafii oraz rekonstrukcji paleośrodowisk
K_U06 - stosuje metody statystyczne dla celów korelacji, rozpoznania cykliczności, klasyfikacji zespołów skamieniałości oraz biometrii skamieniałości
K_U08 - potrafi konstruować diagramy pyłkowe i zastosować w badaniach osadów
K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych
K_K02 - umie zaplanować etapy przygotowawcze do wykonania prezentacji i prac zaliczeniowych
K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania
K_K04 - zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do ewentualnego podjęcia studiów III stopnia
K_K05 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych
K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych
K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych
K_K09 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Kryteria oceniania
Zdobycie co najmniej 60% punktów z egzaminacyjnej pracy pisemnej i semestralnego testu kontrolnego skutkuje zaliczeniem zajęć.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Jansonius J., McGregor D.C 1996. Palynology: principles and applications.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: