Kształtowanie środowiska i rekultywacja 1300-OKSR5W
- ekologizm – nowa postać humanizmu,
-globalne problemy środowiska: globalna analiza środowiska w ujęciu modelowym, Raporty Rzymskie – „Granice wzrostu”, „Mnożnik cztery”,
-ustawodawstwo polskie dla środowiska przyrodniczego,
-źródła zanieczyszczenia środowiska,
-zagrożenia środowiska,
-źródła i skutki zanieczyszczenia powietrza: degradacja i ubytek użytków rolnych, niedobory i zanieczyszczenia wód, zagrożenia lasów – koncepcja zielonych płuc,
-klasyfikacja terenów zdegradowanych i zdewastowanych,
-rekultywacja – wiadomości wprowadzające i podstawy prawne,
-metody rekultywacji,
-rewitalizacja i renaturalizacja obszarów,
-rekultywacja i zagospodarowanie terenów zdegradowanych wskutek działalności : górnictwa podziemnego, odkrywkowego i otworowego, przemysłu energetycznego, chemicznego, spożywczego i rolnictwa,
- społeczne narzędzia wprowadzania zrównoważonego rozwoju,
-edukacja ekologiczna.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student posiada umiejętność i kompetencje z zakresu:
- identyfikacji form degradacji gruntów, gleb i wód oraz ich źródeł
- oceny stanu środowiska i stopnia jego degradacji
- doboru optymalnych kierunków rekultywacji i zagospodarowania terenów zdegradowanych
- doboru odpowiednich metod remediacji i rekultywacji w zależności od projektowanego sposobu zagospodarowania terenu
- oceny projektów zabiegów rekultywacyjnych i remediacji
- zasad prowadzenia renaturalizacji rzek, jezior i mokradeł
K_W01 - dostrzega wielorakie związki między elementami składowymi środowiska i rozumie procesy zachodzące w środowisku na różnych poziomach organizacji przyrody;
K_W03 - ma wiedzę w zakresie wpływu człowieka na przebieg procesów przyrodniczych;
K_W05 - przewiduje skutki ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze;
K_W07- zna i rozpoznaje podstawowe geozagrożenia związane z procesami naturalnymi i antropogenicznymi, rozumie związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy procesami geologicznymi, a katastrofami przyrodniczymi;
K_W10 - posiada wiedzę dotyczącą metod remediacji, rekultywacji i renaturyzacji środowiska;
K_W11 - rozumie biotransformacje ksenobiotyków w środowisku
K_W12 - dostrzega ewolucyjne i filozoficzne konteksty zjawisk przyrodniczych
K_W13 - zna podstawy prawne oraz istotę ocen oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w zakresie metodyki badań i procedur wymaganych w Polsce oraz rodzaje dokumentacji sporządzanych w ramach opracowań środowiskowych;
K_U01 - wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo
K_U03 - stosuje zasady warsztatu pracy naukowej lub projektowej samodzielnie i w zespole
K_U10 - łączy informacje pochodzące z różnych źródeł w celu weryfikacji istniejących poglądów i hipotez
K_U11 - identyfikuje słabe i mocne strony standardowych działań podejmowanych dla rozwiązania problemów środowiskowych;
K_U13 - umie analizować plany zagospodarowania przestrzennego i dobierać, z uwzględnieniem geologicznych uwarunkowań, optymalne dla środowiska naturalnego kierunki rozwoju różnych obszarów, identyfikuje zagrożenia środowiskowe wynikające z procesu inwestycyjnego;
K_U14 - potrafi zidentyfikować zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności gospodarczej;
K_U15 - wyjaśnia związki między budową geologiczną a możliwością wystąpienia geozagrożeń;
K_U16 - potrafi wykorzystać w praktyce metody geochemiczne oraz bioindykacyjne stosowane w ocenie stopnia zanieczyszczenia środowiska;
K_K01 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób;
K_K02 - potrafi współdziałać i pracować w zespołach zarówno w laboratorium, jak i w trakcie prac terenowych, przyjmując w niej różne role;
K_K03 - doskonali swoje umiejętności zawodowe;
K_K07 - jest świadomy politycznych i społeczno - ekonomicznych uwarunkowań ochrony środowiska;
K_K09 - wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych;
K_K10 - jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z ochroną środowiska;
K_K11 - wskazuje słabe i mocne strony swoich umiejętności, postaw i działań
K_K13 - rozumie potrzeby poszukiwania nowych technologii;
Kryteria oceniania
Efekt opanowania powyższej wiedzy jest oceniony poprzez: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanej mapy sozologicznej, a następnie w wyniku zdanego egzaminu pisemnego obejmującego całość omawianego materiału.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Bojakowska I., 1994 – Wpływ czynnika antropogenicznego na procesy geochemiczne w powierzchniowych warstwach litosfery. Instrukcje i metody badań geologicznych. PIG; Warszawa.
Kozłowski S., 2002 – Ekorozwój wyzwanie XXI wieku PWN;Warszawa.
Maciak F.,1996 – Ochrona i rekultywacja środowiska. Wydawnictwo SGGW; Warszawa.
Siuta J., 1998 – Rekultywacja gruntów – poradnik. Wyd. Instytutu Ochrony Środowiska. Warszawa.
Ustawa z dnia 27.04.2001 Prawo Ochrony Środowiska.
Ustawa z dnia 3.10.2008 o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
Weizsacker von U.E., 1999 - Mnożnik cztery – raport Klubu Rzymskiego. Wydawnictwo Rolewski; Toruń.
Zadroga B., Olańczuk – Neyman K., 2001 – Ochrona i rekultywacja podłoża gruntowego. Aspekty geochemiczno – budowlane.; Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: