Kształtowanie środowiska i rekultywacja 1300-OKSR5C
1. Mapa sozologiczna zadanego obszaru.
2. Złoża kopalin i obszary prognostyczne.
3. Chronione elementy środowiska przyrodniczego’
4. Analiza składników środowiska przyrodniczego.
5. Ocena wpływu eksploatacji kopalin na elementy chronione środowiska.
6. Projektowanie alternatywnych sposobów rekultywacji terenów pogórniczych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. WIEDZA:
K_W01 dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska
K_W03 zna narzędzia zarządzania ochroną środowiska
K_W05 przewiduje skutki ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze
K_W08 rozumie miejsce polityki ochrony środowiska i zasad zrównoważonego rozwoju w życiu społeczno – gospodarczym
K_W10 zna zasady korzystania z przestrzeni
K_W11 rozumie biotransformacje ksenobiotyków w środowisku
K_W12 dostrzega ewolucyjne i filozoficzne konteksty zjawisk przyrodniczych
K_W13 rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie ochrony środowiska
2. UMIEJĘTNOŚCI:
K_U01 wykonuje oraz opisuje proste i zaawansowane zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo
K_U03 stosuje zasady warsztatu pracy naukowej lub projektowej samodzielnie i w zespole
K_U10 łączy informacje pochodzące z różnych źródeł w celu weryfikacji istniejących poglądów i hipotez
K_U11 identyfikuje słabe i mocne strony standardowych działań podejmowanych dla rozwiązania problemów środowiskowych
K_U12 tworzy krytyczne opracowania w zakresie ochrony środowiska stosując poprawną dokumentację
K_U13 sporządza proste raporty oraz wytyczne do ekspertyz na podstawie zebranych danych
K_U14 ocenia skutki środowiskowe w planach przestrzennego zagospodarowania
K_U15 planuje zawodową karierę i stosuje zasady rozwoju zrównoważonego w pracy własnej
K_U16 planuje i wykorzystuje odpowiednie metody i techniki do rozwiązania zadanego problemu w ochronie środowiska
3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE:
K_K01 skutecznie komunikuje się w mowie i na piśmie ze społeczeństwem i specjalistami z różnych dziedzin w zakresie ochrony środowiska
K_K02 docenia rolę edukacji ekologicznej i zdrowotnej
K_K04 jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z ochroną środowiska
K_K07 jest świadomy politycznych i społeczno - ekonomicznych uwarunkowań ochrony środowiska
K_K09 rozumie potrzeby poszukiwania nowych technologii
K_K10 rozwija świadomość ekologicznąą u siebie i w otoczeniu i respektuje zasady bezpieczeństwa ekologicznego
K_K11 wskazuje słabe i mocne strony swoich umiejętności, postaw i działań
K_K13 dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy naukowej.
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie ustne. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie oceny uzyskanej za wykonaną mapę sozologiczną i merytorycznej rozmowy ustnej dotyczącej zawartości mapy.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Bojakowska I., 1994 – Wpływ czynnika antropogenicznego na procesy geochemiczne w powierzchniowych warstwach litosfery. Instrukcje i metody badań geologicznych. PIG; Warszawa.
Kozłowski S., 2002 – Ekorozwój wyzwanie XXI wieku PWN;Warszawa.
Maciak F.,1996 – Ochrona i rekultywacja środowiska. Wydawnictwo SGGW; Warszawa.
Siuta J., 1998 – Rekultywacja gruntów – poradnik. Wyd. Instytutu Ochrony Środowiska. Warszawa.
Ustawa z dnia 27.04.2001 Prawo Ochrony Środowiska.
Ustawa z dnia 3.10.2008 o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
Weizsacker von U.E., 1999 - Mnożnik cztery – raport Klubu Rzymskiego. Wydawnictwo Rolewski; Toruń.
Zadroga B., Olańczuk – Neyman K., 2001 – Ochrona i rekultywacja podłoża gruntowego. Aspekty geochemiczno – budowlane.; Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: