Krystalochemia i rentgenografia 1300-OKRG4C
Ćwiczenia obejmują naukę studentów w kierunku interpretacji wyników badań rentgenodyfrakcyjnych, w szczególności rozpoznawania faz krystalicznych. Zajęcia polegają w dużej mierze na matematycznych przeliczeniach uzyskanych wyników. Podczas zajęć laboratoryjnych studenci uczą praktycznych zastosowań badań rentgenodyfrakcyjnych. Podczas zajęć studenci poznają podstawowe zasady BHP, szczegółowo zapoznają się z budową dyfraktometru rentgenowskiego, uczą się obsługi zaawansowanego oprogramowania do sterowania dyfraktometrem i interpretacji jakościowych wyników badań rentgenodyfrakcyjnych. Ważną częścią zajęć laboratoryjnych jest również nauka właściwego zaplanowania przebiegu eksperymentu dyfrakcyjnego: doboru właściwych warunków pomiarowych w stosunku do planowanych rodzaju badań. Studenci uczą się także różnych sposobów przygotowania preparatów do badań.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student posiada również podstawową wiedzę z zakresu BHP pracowni dyfrakcji rentgenowskiej, co jest warunkiem dopuszczenia do cyklu zajęć praktycznych. Po zakończeniu cyklu zajęć student powinien umieć poprawnie interpretować wyniki badań rentgenodyfrakcyjnych, posiadać wiedzę o przygotowaniu różnego rodzaju próbek do badań oraz o możliwych błędach i ograniczeniach wynikających m. in. z natury zjawiska dyfrakcji rentgenowskiej, konfiguracji sprzętu i sposobu przygotowania próbek. Student powinien rozpoznawać podstawowe fazy mineralne, jakie zostały zarejestrowane na dyfraktogramie rentgenowskim. Ważną umiejętnością nabytą na zajęciach powinna być zdolność do poprawnego zaplanowania badania dyfrakcyjnego dla różnych celów (badań jakościowych, ilościowych, strukturalnych itp.) oraz dla różnych rodzajów materiałów geologicznych.
K_W01 – zna proste i zaawansowane instrumentalne metody analityczne stosowane w badaniach skał, minerałów i substancji pochodzenia organicznego
K_W02 – zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej
K_W10 – zna zastosowanie technik komputerowych do modelowania i rozwiązywania problemów geologicznych
K_W16 – zna budowę strukturalną minerałów i jej wpływ na właściwości substancji
K_W20 – zna przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole wyższej
K_U01 – umie zaplanować tok analityczny właściwy dla danego materiału badawczego i zinterpretować otrzymane wyniki
K_U02 – umie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym i podstawową aparaturą badawczą
K_U05 – umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować wyniki i wyciągnąć stosowne wnioski
K_U10 – umie wybrać określone techniki komputerowe do rozwiązywania zagadnień w zakresie geologii
K_K04 – zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do podjęcia pracy w zawodzie
K_K05 – jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych
K_K10 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się studentów są oceniane na podstawie dwuczęściowego kolokwium. Pierwsza część, testowa, obejmuje sprawdzenie wiedzy studenta nabytej podczas ćwiczeń i podczas zajęć laboratoryjnych. Druga część to sprawdzenie umiejętności studenta przy stanowisku pracy w pracowni badań rentgenodyfrakcyjnych. Sprawdzian ten polega w głównej mierze na ocenie posługiwania się przez studenta oprogramowaniem i przedstawieniu właściwej interpretacji przykładowych wyników badań.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
D.M. Moore, R.C. Reynolds: „X-Ray Diffraction and the identification and Analysis of Clay Minerals”, Oxford University Press, 1989
Bloss F. D. 2000 - Crystallography and Crystal Chemistry; An Introduction, Mineralogical Society of America, Washighton D. C., wyd. II, 1-545
Bojarski Z., Łagiewka E. 1988 - Rentgenowska analiza strukturalna, PWN, Warszawa, 1-424
Bojarski Z., Gigla M., Stróż K., Surowiec M. 1996 - Krystalografia. Podręcznik wspomagany komputerowo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1-445
Chojnacki J. 1973 - Elementy krystalografii chemicznej i fizycznej, PWN, Warszawa, wyd. III, 1-463
Cullity B. D. 1978 - Elements of X-ray Diffraction (II wydanie), Addison-Wesley Publishing Co., Reading, MA, 1-555
Griffen D. T. 1992 - Silicate Crystal Chemistry, Oxford University Press New York - Oxford, 1-442
Hammond C. 1997 - The Basics of Crystallography and Diffraction, International Union of Crystallography, Oxford Science Publications, Oxford University Press Inc., New York, 1-249
Kelly A., Groves G. W. 1980 - Krystalografia i defekty kryształów, PWN, Warszawa, 1-414
Meersche M. van, Feneau-Dipont J. 1984 - Krystalografia i chemia strukturalna, PWN, 1-664
Putnis A. 1992 - Introduction to Mineral Sciences, Cambridge University Press, 1-437
Whittaker E. J. W. 1981 - Crystallography. An Introduction for Earth Science (and other Solid State) Students, Pergamon Press
Silica: Physical Behaviour, Geochemistry and Materials Applications, 1994, Reviews in Mineralogy, v. 29, eds. P. J. Heaney, C. T. Prewitt and G. V. Gibbs, Mineralogical Society of America
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: