Geologia złóż 1300-OGZ3W
Celem wykładu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi typami genetycznymi złóż kopalin. Wykład rozpoczyna omówienie historii eksploatacji kopalin wraz ze zdefiniowaniem podstawowych pojęć ekonomiczno-złożowych. Następnie omówione są przeglądowo podstawowe metody badania złóż oraz ich klasyfikacje. Przyjętą klasyfikacją na podstawie której omawiane są podstawowe klasy i typy złóż jest geośrodowiskowa, opierająca się na modelu tektoniki płyt litosfery. Następnie omówione są podstawowe typy złóż, dla każdego z nich przedstawione są najbardziej charakterystyczne przykłady, opisana jest wszechstronnie ich geneza i znaczenie ekonomiczne. W grupie surowców energetycznych omówione są złoża ropy naftowej, gazu ziemnego i łupków bitumicznych oraz naturalne surowce przyszłości takie jak hydraty gazowe, tight gaz i gaz łupkowy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student który zaliczy wykłady i ćwiczenia z przedmiotu Geologia złóż posiada podstawową wiedzę dotyczącą głównych złóż kopalin, ich dystrybucji na świecie i rozumie procesy które prowadzą do ich powstawania. Umie dopasować właściwy zestaw instrumentów badawczych stosowanych do rozpoznania i poszukiwania poszczególnych złóż i potrafi rozpoznawać środowiska geologiczne preferencyjne dla podstawowych typów genetycznych kopalin. Podsumowując, w ogólnych zarysach, jest w stanie zaprojektować program poszukiwań i badań dla głównych typów kopalin.
Wybrane efekty uczenia się dla kierunku geologia poszukiwawcza:
K_W15 – zna podstawowe prawa i układy krystalograficzne oraz właściwości kryształów; rozumie cechy optyczne kryształów i ich znaczenie dla rozpoznawania skał oraz dla określania cech technicznych i orientacji minerałów; ma pogląd o powstawaniu i występowaniu minerałów w przyrodzie oraz zastosowaniu minerałów jako surowców
K_W16 – posiada podstawową wiedzę dotyczącą głównych złóż kopalin, ich rozmieszczenia na świecie i rozumie procesy które prowadzą do ich powstawania
K_U16 – umie dopasować właściwy zestaw instrumentów badawczych stosowanych do rozpoznania i poszukiwania poszczególnych złóż i potrafi rozpoznawać środowiska geologiczne preferencyjne dla podstawowych typów genetycznych kopalin, jest w stanie zaprojektować w ogólnych zarysach program poszukiwań i badań dla głównych typów kopalin
K_K06 – zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych
K_K07 – zna zasady ekonomicznego wykorzystania złóż z uwzględnieniem ochrony środowiska
K_K09 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
KRK dla kierunku Geologia stosowana
K_W01 – dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska przyrodniczego
K_W02 – zna problemy i metody badawcze z dziedziny nauk przyrodniczych
K_W03 – zna proste i zaawansowane instrumentalne metody analityczne stosowane w badaniach skał, minerałów i substancji pochodzenia organicznego, chemizmu i dynamiki wód i innych elementów środowiska przyrodniczego
K_W08 – rozróżnia narzędzia i procedury prawno – administracyjne i ekonomiczno - finansowe w geologii stosowanej
K_W11 – rozumie miejsce polityki resortowej i zasad zrównoważonego rozwoju w życiu społeczno – gospodarczym
K_W13 – interpretuje międzynarodowy wymiar geologii stosowanej
K_W14 – zna zasady korzystania z zasobów naturalnych (złóż surowców mineralnych, wody, powietrza, biologicznych, itp.)
K_W16 – ma wiedzę na temat kartowania struktur geologicznych dla celów poszukiwania i eksploatacji wód podziemnych, złóż rud metali i węglowodorów, rozpoznawania krasu i in. metodami geofizycznymi
K_W17 – zna zakres geologicznej i geofizycznej obsługi wierceń, zróżnicowane metody prac wiertniczych i wymagania dotyczące koniecznych uprawnień geologicznych
K_U01 – wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo
K_U02 – dobiera właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego lub projektowego
K_U09 – sporządza proste raporty oraz wytyczne do ekspertyz na podstawie zebranych danych
K_K01 – skutecznie komunikuje się w mowie i na piśmie ze społeczeństwem i specjalistami z różnych dziedzin w zakresie geoinżynierii
K_K02 – docenia rolę edukacji praktycznej, ekologicznej i zdrowotnej
K_K07 – jest świadomy politycznych i społeczno - ekonomicznych uwarunkowań geośrodowiskowych
K_K12 – dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy
Kryteria oceniania
Wykład kończy się pisemnym egzaminem testowym w semestrze letnim. Aby otrzymać ocenę pozytywną należy uzyskać 51pkt. na 100 możliwych.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Bolewski A., Budkiewicz M., Wyszomirski P. (1991) – Surowce ceramiczne. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa.
2. Edwards R., Atkinson K. (1986) Ore deposits geology and its influence on mineral exploration. Chapman and Hall, London.
3. Evans A. M. (1993) – Ore Geology and industrial minerals. An introduction. Blackwell Science (third edition).
4. Hoefs J. (1997) – Stable Isotope Geochemistry. Springer-Verlag, Berlin-Heidelberg.
5. Kruszewska K., Dybova-Jachowicz S. (1997) – Zarys petrologii węgla. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
6. McSween H. Y., Richardson S. M., Uhle E. M. (2004) – Geochemistry – Pathways and processes. Columbia University Press, New York.
7. Piestrzyński A. (1992) – Wybrane materiały do ćwiczeń z petrografii rud. Wydawnictwa AGH, Kraków.
8. Roedder E. (1984) – Fluid inclusions. Reviews in Mineralogy, vol. 12, Mineralogical Society of America.
9. Sawkins F. J. (1990) – Metal deposits in relation to plate tectonics. Springer-Verlag, Berlin-Heidelberg.
10. Smirnow W. I. (1986) – Geologia złóż kopalin użytecznych. Wydawnictwo Geologiczne , Warszawa.
11.Wybrane publikacje w czasopismach naukowych: Economic Geology, Mineralium Deposita, Ore Geology Reviews, Mining Magazine, Chemical Geology, Geochimica et Cosmochomica Acta itp.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: