Geotechnika 1300-OGTHLC
W ramach ćwiczeń wykonywane są projekty geotechniczne:
1) projekt bezpośredniego posadowienia budowli,
2) projekt ścianki szczelnej.
Zajęcia odbywają się w sali komputerowej, każdy student dysponuje samodzielnym stanowiskiem i dostaje indywidualny zestaw danych do projektu.
Projektowanie posadowienia bezpośredniego odbywa się z wykorzystaniem różnego oprogramowania, zarówno powszechnie używanego, jak i aplikacji specjalistycznych. Większość prac jest wykonywania przy zastosowaniu arkusza kalkulacyjnego MS Excel, ale także używany jest program grafiki wektorowej (OpenOffice Draw), program do tworzenia map powierzchni (Golden Software Surfer) oraz programy specjalistyczne do liczenia naprężeń i osiadań podłoża gruntowego.
Na ćwiczeniach studenci interpretują i analizują wyniki sondowań geotechnicznych sondami SPT i SL, sprawdzają jednorodność wydzieleń geologiczno-inżynierskich i w razie niespełnienia warunku jednorodności, dokonują podziału warstwy. Dla wydzielonych, jednorodnych warstw geotechnicznych wyznaczają wartości charakterystyczne stopnia zagęszczenia i stopnia plastyczności i na ich podstawie określają wartości obliczeniowe parametrów geotechnicznych niezbędnych do dalszych obliczeń. Projektują fundamenty kilkukondygnacyjnego, dwuczęściowego budynku wyliczając, w oparciu o warunek pierwszego stanu granicznego, szerokość stóp i ław fundamentowych, a następnie wykonują za pomocą programu graficznego dokładny rysunek sytuacyjny projektowanych fundamentów w skali 1:100. Na podstawie danych z sondowań wykonują, przy zastosowaniu programu Surfer, mapki stropów wydzielonych, jednorodnych warstw geotechnicznych i szacują, czy nie zachodzi konieczność sprawdzenia stanu granicznego nośności dla fundamentu zastępczego, a w razie wystąpienia takiej sytuacji wykonują dodatkowe obliczenia.
Dla ostatecznego, przyjętego i zaakceptowanego projektu fundamentów wykonywane są obliczenia naprężeń i osiadań w kilkunastu istotnych punktach pod fundamentami. Sprawdzany jest w ten sposób drugi stan graniczny (użytkowania budowli):
- osiadanie średnie budowli,
- przechylenie budowli
- strzałka ugięcia budowli.
Zwieńczeniem tej części ćwiczeń jest projekt bezpośredniego posadowienia budowli, oddawany w postaci spiętego wydruku. Projekt dokumentuje działania studentów i jestem jednym z elementów oceny końcowej z ćwiczeń.
W drugiej części ćwiczeń studenci projektują, na podstawie danych wejściowych, ściankę szczelną nie zakotwioną, utwierdzoną w gruncie. Stosowana jest metoda wykreślna Bluma (wielobok sznurowy) z użyciem przyrządów do kreślenia i papieru milimetrowego. Efektem jest dwustronicowy projekt ścianki, dokumentujący pracę studentów i będący również elementem składowym oceny końcowej z ćwiczeń.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Ćwiczenia:
Po zakończeniu cyklu ćwiczeniowego student:
- analizuje wyniki niektórych badań geotechnicznych (sondowań),
- identyfikuje jednorodne warstwy geotechniczne,
- oblicza właściwe rozmiary fundamentów bezpośrednich oraz ścianki szczelnej,
- sprawdza warunki graniczne bezpiecznego posadowienia i użytkowania budowli.
W obszarze wiedzy:
K_W11 - ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych,
K_W12 - ma wiedzę z zakresu wyboru, projektowania i wykonania terenowych badań geologicznych,
K_W13 - zna zasady bezpieczeństwa w pracy laboratoryjnej i terenowej.
W obszarze umiejętności:
K_K01 - stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych (geochemiczne, hydrochemiczne, geotechniczne, hydrogeologiczne),
K_U02 - korzysta z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe (np. Visual MODFLOW, AutoCAD czy Arc GIS), interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny,
K_U07 - identyfikuje jednorodne warstwy geotechniczne i dokonuje ich oceny jako podłoża budowlanego, oblicza naprężenia w gruncie, wielkość osiadania obiektów i określa ich stabilność, wyznacza nośność gruntów oraz oblicza stateczność zboczy.
W obszarze kompetencji społecznych:
K_K02 – współdziała w grupach tematycznych w laboratorium i na zajęciach terenowych,
K_K03 – potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego,
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania,
K_K06 - wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych.
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się w ramach ćwiczeń odbywa się poprzez realizację ocenianych w skali punktowej projektów geotechnicznych i kończącego cykl ćwiczeniowy kolokwium. W ramach kolokwium wymaga się od studentów umiejętności poprawnego analizowania danych z badań geotechnicznych oraz ich przeliczania zgodnie z zasadami projektowania geotechnicznego. Ocena ostateczna z ćwiczeń jest adekwatna do sumy zebranych punktów ze wszystkich projektów i z kolokwium.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura zalecana:
S. Hückel – Zarys fundamentowania dla geologów.
Z. Glazer, J. Malinowski – Geologia i geotechnika dla inżynierów budownictwa.
Z. Wiłun – Zarys geotechniki.
J. Bażyński, A. Drągowski, Z. Frankowski, R. Kaczyński, S. Rybicki, L. Wysokiński – Zasady sporządzania dokumentacji geologiczno-inżynierskich.
K. Biernatowski – Fundamentowanie.
Z. Grabowski, S. Pisarczyk, M Obrycki – Fundamentowanie.
Normy:
PN-86/B-02480 – Grunty budowlane. Określenia, symbole, podział i opis gruntów
PN-81/B-03020 – Grunty budowlane. Posadowienie bezpośrednie. Obliczenia statyczne i projektowanie.
PN-03010 – Ścianki oporowe. Obliczenia statyczne i projektowanie.
PN-B-02482 – Fundamenty budowlane. Nośność pali i fundamentów palowych.
PN-EN ISO 14688-1:2006 - Badania geotechniczne -- Oznaczanie i klasyfikowanie gruntów -- Część 1: Oznaczanie i opis.
PN-EN ISO 14688-2:2006 - Badania geotechniczne -- Oznaczanie i klasyfikowanie gruntów -- Część 2: Zasady klasyfikowania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: