Gruntoznawstwo regionalne z gleboznawstwem 1300-OGRG4L
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z następującymi zagadnieniami w zakresie
1) gleboznawstwa:
a) podstawowe pojęcia w gleboznawstwie,
b) czynniki i procesy glebotwórcze,
c) opis profilu glebowego – cechy, metodyka,
d) klasyfikacje przyrodnicze i użytkowe gleb,
e) próchnica – skład, budowa, właściwości, przemiany,
f) główne typy gleb w Polsce i na świecie,
g) gleby kopalne,
2) gruntoznawstwa regionalnego:
a) grunty organiczne: kreda jeziorna, gytie, torfy, mady
• występowanie, skład, geneza, charakterystyka podstawowych właściwości fizyko-chemicznych oraz parametrów geologiczno-inżynierskich, cechy wskaźnikowe, metodyka badań
b) grunty mineralne: gliny lodowcowe, iły zastoiskowe, iły warwowe, lessy
• występowanie, geneza, klasyfikacje, charakterystyka podstawowych właściwości fizyko-chemicznych oraz parametrów geologiczno-inżynierskich, cechy wskaźnikowe, metodyka badań
Ćwiczenia laboratoryjne poświęcone są praktycznemu wykonywaniu podstawowych analiz stosowanych w gleboznawstwie oraz w badaniach gruntów organicznych. Są to: granulometryczna nazwa gleby, zawartość substancji organicznej, podział próchnicy na frakcje, parametry sorpcyjne gleb/gruntów organicznych, regulacja odczynu gleby, zawartość żelaza i węglanów, ocena oglejenia gleb, opis profilu glebowego.
W drugiej części ćwiczeń studenci wykonują badania różnych typów genetycznych gruntów spoistych w zakresie: skład granulometryczny oznaczany metodą pipetową, zasady separacji żądanych frakcji uziarnienia z gruntu, ciśnienie pęcznienia, ocena ekspansywności na podstawie nomogramów i wzorów empirycznych, analiza wyników i charakterystyka analizowanego typu gruntu w formie raportu końcowego.
Elementem ćwiczeń jest wykonywanie sprawozdań oraz przygotowanie raportu końcowego z części gruntoznawczej. Ponadto student ma obowiązek przygotowania się do ćwiczeń z danego tematu. Wymaga to dodatkowej samodzielnej pracy studenta poza ćwiczeniami – ok. 15 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (wykład i ćwiczenia w laboratorium) student:
1. opracowuje zakres i wykonuje badania laboratoryjne podstawowych parametrów gleby,
2. wykonuje opis morfologii gleby,
3. rozpoznaje typy gleb,
4. ocenia właściwości użytkowe gleb,
5. zna główne typy gruntów mineralnych w Polsce oraz ich charakterystykę jako podłoża budowlanego,
6. zna główne typy gruntów organicznych w Polsce oraz ich właściwości geologiczno-inżynierskie,
7. określa problemy związane z wykorzystaniem gruntów organicznych jako podłoża budowlanego,
8. na podstawie parametrów wskaźnikowych gruntu ocenia jego potencjalną ekspansywność.
W obszarze wiedzy:
K_W03 - ma wiedzę w zakresie chemicznego i mineralnego składu gruntów, ich klasyfikacji, wiązań strukturalnych, parametrów i właściwości gruntów oraz zjawisk w nich zachodzących, czynników i procesów glebotwórczych, klasyfikacji gleb, głównych typów gleb w Polsce i na świecie,
K_W11 - ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych,
K_W13 - zna zasady bezpieczeństwa w pracy laboratoryjnej i terenowej.
W obszarze umiejętności:
K_U01 - stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych (geochemiczne, hydrochemiczne, geotechniczne, hydrogeologiczne),
K_U05 - charakteryzuje genetyczne typy oraz warunki powstawania gruntów i gleb, określa ich skład chemiczny i mineralny, rozpoznaje struktury i ocenia ich wpływ na właściwości fizyczno-mechaniczne, rozpoznaje typy gruntów i gleb i oblicza ich parametry, ocenia właściwości użytkowe gleb.
W obszarze kompetencji społecznych:
K_K01 - rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi,
K_K02 - współdziała w grupach tematycznych w laboratorium i na zajęciach terenowych,
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania,
K_K06 - wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych,
K_K08 - jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z wybraną specjalnością.
Kryteria oceniania
- znajomość materiału przedstawionego na wykładach,
- znajomość literatury wskazanej przez wykładowcę na pierwszym wykładzie,
- prawidłowe wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych,
- prawidłowe wykonanie sprawozdań i opracowań,
- znajomość wiedzy praktycznej zdobytej w trakcie ćwiczeń
Ocena końcowa jest średnią ważoną z ocen:
- zaliczenie wykładów – 50%
- zaliczenie ćwiczeń – dwie oceny po 25% - oceny te mogą być dodatkowo podwyższone lub obniżone po uwzględnieniu poprawności wykonania sprawozdań, aktywności i pracy na zajęciach.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- Bednarek R. i in., 2005 - Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Grabowska-Olszewska B. (red.) 1998; Geologia stosowana. Właściwości gruntów nienasyconych. PWN Warszawa.
- Kowalik P., 2001 – Ochrona środowiska glebowego. PWN.
- Kowalik S., 2004 - Zagadnienia z gleboznawstwa. Dla studentów inżynierii środowiska. Skrypty uczelniane AGH. AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków.
- Myślińska E., 2004 - Mała encyklopedia gruntoznawstwa. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Myślińska E., 2001 - Grunty organiczne i laboratoryjne metody ich badania. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Zawadzki S. (red.), 1999 - Gleboznawstwo. Wyd. IV, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: