Geologia historyczna (dla II r. kier. geologia stosowana) 1300-OGHIW
Wykład ma za zadanie przedstawienie teoretycznych podstaw interpretacji dziejów Ziemi w oparciu o dane paleontologiczne, paleomagnetyczne, geotektoniczne i facjalne. Fanerozoiczna historia Ziemi poprzedzona jest obszernym omówieniem prekambryjskiego etapu dziejów Ziemi, z uwzględnieniem wczesnej ewolucji planety, mechanizmów formowania się skorupy ziemskiej, prekambryjskich przekształceń paleogeograficznych, ewolucji atmosfery i hydrosfery. Fanerozoiczna historia Ziemi przedstawiona jest w czterech głównych blokach stratygraficznych: wczesny paleozoik, późny paleozoik, mezozoik i kenozoik. W obrębie każdego z bloków omówione są: podstawy podziału stratygraficznego, przemiany paleogeografii światowej i główne zdarzenia geotektoniczne, ewolucja życia, paleontologiczne podstawy stratygrafii, regionalny zapis historii kontynentów oraz wykształcenie facjalne na obszarze dzisiejszej Europy i Ameryki Północnej. Szczególny nacisk położony jest na kenozoiczną historię Ziemi, która prezentowana jest z naciskiem na procesy formowania się obecnej geografii światowej w paleogenie i zmiany klimatyczne w paleogenie i neogenie z uwzględnieniem plejstoceńskiej epoki lodowej. Wykład kończy się prezentacją kontynentalnego i oceanicznego zapisu historii epoki lodowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student potrafi wymienić w porządku stratygraficznym główne etapy historii Ziemi z uwzględnieniem przemian paleogeograficznych, biotycznych i facjalnych. Na podstawie danych faktograficznych analizuje ewolucję środowisk facjalnych na tle przemian geotektonicznych i historii przemian biotycznych wybranych interwałów w dziejach Ziemi. Zna podstawowe skamieniałości charakterystyczne dla wszystkich systemów fanerozoiku. Zna teoretyczne podstawy oraz ma umiejętność interpretacji zjawisk orogenicznych na podstawie informacji analitycznych. Umie powiązać dane pochodzące z różnych dziedzin geologii w spójną całość umożliwiającą odtworzenie dziejów wybranych obszarów Europy w poszczególnych interwałach stratygraficznych.
Efekty uczenia w obszarze wiedzy:
K_W01 - dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska przyrodniczego
K_W02 - w zaawansowanym stopniu zna problemy i metody badawcze z dziedziny nauk przyrodniczych
K_W18 - ma wiedzę na temat rozumienia i stosowania podstawowych terminów w języku obcym (j. angielskim) w zakresie profesjonalnym
Efekty uczenia w obszarze umiejętności:
K_U02 - dobiera właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego lub projektowego
K_U09 - sporządza proste raporty oraz wytyczne do ekspertyz na podstawie zebranych danych
Efekty uczenia w obszarze kompetencji społecznych:
K_K06 - weryfikuje i respektuje zdanie innych członków zespołu, szczególnie podwładnych
K_K12 - dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny – test wielokrotnego wyboru. Egzamin poprawkowy pisemny – test wielokrotnego wyboru.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Orłowski S. i Szulczewski M. 1990. Geologia historyczna, część pierwsza. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa.
Stanley S.M. 2002. Historia Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: