Ekologia 1300-OEKLW-GEP
W ramach przedmiotu omawiane są założenia filozoficzne i teoretyczne ekologii ogólnej, podstawowe pojęcia i definicje, główne czynniki abiotyczne, zjawiska i procesy ekologiczne zachodzące na różnych poziomach organizacji przyrody (biosfera, ekosystem, biocenoza, populacja, osobnik), zagadnienia z zakresu termodynamiki układów ekologicznych.
Tematyka wykładu:
1. Pochodzenie życia na ziemi.
2. Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w ekologii, założenia filozoficzne ekologii.
3. Czynniki ekologiczne: klimatyczne, fizjograficzne, orograficzne, edaficzne, biotyczne.
4. Biosfera: metabolizm, produkcja pierwotna, dekompozycja.
5. Ekosystem – struktura: sieci, łańcuchy, piramidy troficzne,
6. Ekosystem funkcjonowanie: przepływ energii, krążenie materii.
7. Stabilność ekosystemów: równowaga, stałość i stabilność.
8. Dynamika ekosystemów: klasyczna teoria sukcesji i teorie alternatywne.
9. Populacja: cechy, procesy, genetyka, dynamika, krzywe przeżywalności;
10. Demografia populacji, metapopulacja
11. Organizm w środowisku: nisza ekologiczna, amplituda ekologiczna, aklimatyzacja, adaptacja, tolerancja i odporność na stres,
12. Organizm w środowisku: interakcje wewnątrz i międzygatunkowe.
13. Biomy: strefy klimatyczne i glebowe, formacje roślinne i związane z nimi zespoły zwierząt.
14. Różnorodność biologiczna: poziomy, miary, wzorce bioróżnorodności, gatunki synantropijne, inwazje gatunków.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy:
K_W01 - ma pogłębioną wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż
K_W02 - zzna metody pozyskiwania i opracowywania materiałów geologicznych do celów zawodowych z wykorzystaniem technik komputerowych, poznaje metody i narzędzia do tworzenia różnorodnych modeli geologicznych w oparciu o bazy danych
K_W07 - zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej oraz zasady optymalnego planowania badań z wykorzystaniem dostępnego zaplecza badawczego
K_W08 - ma wiedzę w zakresie specjalistycznych programów komputerowych, zna zasady metodyczne modelowania geologicznego, ma wiedzę w zakresie planowania badań w celach modelowych, zna zasady schematyzacji warunków geologicznych dla potrzeb modelowych
K_W09 - ma pogłębioną wiedzę o warunkach geologicznych Polski w podziale regionalnym, w tym: regionalizację geologiczną Polski, piętra strukturalne, historię basenów sedymentacyjnych, obszary występowania złóż, ma wiedzę na temat budowy geologicznej wybranych regionów na świecie oraz treści seryjnych i specjalistycznych map geologicznych
K_W10 - ma pogłębioną wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał
K_W11 - zna sposoby pozyskiwania i rozliczania funduszy na realizację badań;. zna regulacje prawne w zakresie poszukiwania i wydobywania kopalin oraz wykonywania prac geologicznych, unormowanych prawem geologicznym i górniczym, ustawą o ochronie i kształtowaniu środowiska, prawem wodnym i innymi aktami prawnymi, zna zasady procesu koncesyjnego oraz zasady postępowania administracyjnego w zakresie działalności geologicznej, zna skutki nieprzestrzegania zasad ochrony praw własności intelektualnej; zna metody rozwoju własnej przedsiębiorczości
K_W12 - zna metody pozwalające na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm
K_W13 - Posiada pogłębioną wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią, zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie
K_W14 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
Efekty uczenia się w obszarze umiejętności:
K_U06 - potrafi w sposób pogłębiony scharakteryzować warunki geologiczne poszczególnych rejonów Polski i wybranych regionów świata, umie porównać obszary Polski pod względem zasobności w złoża surowców mineralnych i skalnych, potrafi wyjaśnić genezę w nawiązaniu do historii geologicznej rozwoju danego obszaru i jego budowy geologicznej
Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych:
K_K02 - współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
K_K07 - wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych
Kryteria oceniania
Egzamin – opanowanie całości materiału omawianego w trakcie zajęć.
W ROKU AKAD. 2019/2020, ZE WZGLĘDU NA COVID-19 KRYTERIA OCENIANIA I ZALICZANIA USTALA PROWADZĄCY ZAJ ĘCIA. PODAJE JE DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW NA MIN. 10 DNI PRZED TERMINEM ZALICZENIA.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. 2005. Krótkie wykłady. Ekologia. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Weiner J. 2005. Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa.
Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN, Warszawa.
Begon M., Harper J.L., Townsend C.R. 1996. Ecology. Individuals, Populations, and Communities. 3. ed., Blackwell.
Krebs Ch.J. 2011. Ekologia. PWN, Warszawa.
Materials for discussion presented during classes.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: