Oceny oddziaływań na środowisko (dla GKL, GSS, TKiG) 1300-OCDGK21
1. Idea i podstawy prawne dokonywania ocen oddziaływania przedsięwzięć inwestycyjnych na środowisko, ochrony środowiska.
2. Pozwolenia zintegrowane, raporty ocen oddziaływania na środowisko i przeglądy Ekologiczne - zasady, zakresy ich wykonywania.
3. Oceny oddziaływań na środowisko w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym terenu.
4. Zasada zrównoważonego rozwoju w ocenach oddziaływań przedsięwzięć na środowisko (udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, udział społeczeństwa w ochronie środowiska, obszary Natura 2000).
5. Procedury ocen oddziaływania na środowisko w procesach inwestycyjnych
6. Oceny oddziaływań związane z odkształceniami powierzchni terenu:
Niecki osiadań, odkształcenia nieciągłe związane z górnictwem podziemnym,
Osiadania ternu w wyniku odwodnień,
Makroniwelacje,
Wyrobiska i zwałowiska.
7. Oddziaływanie gruntów antropogenicznych:
Warunki powstawania i występowania,
Klasyfikacja i podział wg A.Drągowskego i norm,
Technologie zagospodarowywania
8. Oddziaływanie gospodarowania odpadami:
Technologie składowania,
Izolacje mineralne – bariery geologiczne, geosyntetyki,
Systemy zabezpieczeń składowisk (izolacje, drenaże).
9. Podatność (wrażliwość) skał i gruntów na działanie czynników antropogenicznych.
10. Zagrożenia geologiczne uaktywniane lub wywołane przez człowieka.
11. Wpływ obiektów budownictwa wodnego na środowisko w fazie wykonawstwa i eksploatacji:
Zmiany przeznaczenia terenu i krajobrazu,
Zmiany stosunków wodnych,
Czynne procesy geodynamiczne,
Kolmatacja, osady denne,
Geologiczne przyczyny katastrof budowli piętrzących.
12. Wpływ obiektów liniowych na środowisko, głównie geologiczne:
Drogi:
Podział dróg i ich rola w oddziaływaniu na środowisko,
Drogi a obszary prawnie chronione, procedury postępowania i ocen,
Nasypy i wykopy na trasie drogi, obiekty inżynierskie,
Linie kolejowe:
Rurociągi.
13. Obiekty mogące znacząco oddziaływać na środowisko, procedury, raporty;
14. Wpływ zabudowy na powierzchnie ekologiczne czynne;
15. Zanieczyszczenia chemiczne i bakteriologiczne wód i gruntów;
16. Oddziaływanie, zmieniających się w czasie czynników zewnętrznych, na obiekty zabytkowe i monumentalne – przykłady z Egiptu, Europy i Polski.
17. Ograniczanie wpływu na środowisko terenów zdewastowanych – rekultywacja i zagospodarowanie.
18. Opracowania kartograficzne i środowiskowe.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po wysłuchaniu cyklu wykładów student identyfikuje zagrożenia dla środowiska wywołane działalnością człowieka. Potrafi wykonać dokumentacje wymagane przez prawodawstwo z zastosowaniem procedur badawczych i administracyjnych.
K_W01 dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska
K_W03 zna narzędzia zarządzania ochroną środowiska
K_W05 przewiduje skutki ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze;
K_W07 rozumie miejsce polityki ochrony środowiska i zasad zrównoważonego rozwoju w życiu społeczno – gospodarczym;
K_W09 interpretuje międzynarodowy wymiar ochrony środowiska;
K_W10 zna zasady korzystania z przestrzeni;
K_W11 rozumie biotransformacje ksenobiotyków w środowisku;
K_W12 dostrzega ewolucyjne i filozoficzne konteksty zjawisk przyrodniczych;
K_U01 wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo;
K_U03 stosuje zasady warsztatu pracy naukowej lub projektowej samodzielnie i w zespole;
K_U07wykorzystuje modele środowiskowe do interpretacji zmian zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej;
K_U10łączy informacje pochodzące z różnych źródeł w celu weryfikacji istniejących poglądów i hipotez;
K_U11 identyfikuje słabe i mocne strony standardowych działań podejmowanych dla rozwiązania problemów środowiskowych;
K_U12 tworzy krytyczne opracowania w zakresie ochrony środowiska stosując poprawną dokumentację;
K_U13 sporządza proste raporty oraz wytyczne do ekspertyz na podstawie zebranych danych;
K_U14 ocenia skutki środowiskowe w planach przestrzennego zagospodarowania;
K_K04jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z ochroną środowiska;
K_K07 jest świadomy politycznych i społeczno - ekonomicznych uwarunkowań ochrony środowiska;
K_K09 rozumie potrzeby poszukiwania nowych technologii;
K_K10 rozwija świadomość ekologiczną u siebie i w otoczeniu i respektuje zasady bezpieczeństwa ekologicznego;
K_K11 wskazuje słabe i mocne strony swoich umiejętności, postaw i działań;
K_K12 wykazuje krytyczną postawę wobec plagiatu.
Literatura
A. Drągowski, Łuczak-Wilamowska B.– 2005 Uwarunkowania stosowalności iłów jako izolacyjnych barier geologicznych na przykładzie iłów ze złoża w Budach Mszczonowskich. [w:] Przegląd Geologiczny 8/2005 T: 53 str. 687 – 690.
Majer E., Łuczak-Wilamowska B., Wysokiński L., Drągowski A. 2007 - Zasady oceny przydatności gruntów spoistych Polski do budowy mineralnych barier izolacyjnych Warszawa
Pawlaczyk-Szpilowa M., 1980 - Mikrobiologia wody i ścieków. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa.
Kucowski J., Laudyn D., Przekwas M., 1993 - Energetyka a ochrona środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.
Zadroga B., Olańczuk-Neyman K. 2001 – ochrona i rekultywacja podłoża gruntowego. Aspekty geotechniczno-budowlane. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej
Ustawa z dn. 27 kwietnia 2001 Prawo Ochrony Środowiska
Ustawa z dn. 27 kwietnia 2001 o odpadach
Ustawa z dn. 3 października 2008 o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Rozporządzenie Ministra Środowiska o składowaniu odpadów w podziemnych wyrobiskach
Ustawa prawo budowlane
Ustawa Prawo Geologiczne i Górnicze
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: