Analiza petrogenetyczna w geologii strukturalnej 1300-OAPGSW
Przedmiot ten ma charakter wykładu do wyboru i jest adresowany do studentów, którzy chcą posiąść wiedzę dotyczącą stosowania technik laboratoryjnych do rozwiązywania problemów z zakresu geologii strukturalnej. Jedną z nich jest katodoluminescencja. Studenci poznają podstawy teoretyczne metody, zjawisko luminescencji i aktywacji. Dowiadują się o możliwości wykorzystania metody do uczytelnienia tekstur deformacyjnych minerałów (m.in. rozpuszczania pod ciśnieniem, obwódek regeneracyjnych), etapowości powstawania nowych minerałów i przemian minerałów pierwotnych. Rekonstruowany jest przebieg diagenezy, odczytywane są fazy procesów i uczytelniane struktury deformacyjne. Omawiane są możliwości analizy procesów w skałach węglanowych, piaskowcach i skałach ilastych. Kolejny wykład poświęcony jest analizie w mikroobszarze Omówione jest jej zastosowanie, m.in.: analiza zmiany składu chemicznego kryształów jako wskaźnika warunków krystalizacji i rekrystalizacji, śledzenie dróg cyrkulacji roztworów, rozpoznawanie minerałów neomorficznych w skałach mylonitycznych i in. jako wskaźnika petrogenezy tych skał. Kolejną metodą jest analiza dojrzałości materii organicznej, która pozwala na rekonstrukcję przebiegu procesu diagenezy. Minerały ilaste są omawiane jako wskaźnik historii termicznej skał macierzystych. Studenci poznają użyteczność metody do odtworzenia historii zmian termicznych górotworu, poznają relację pomiędzy strefami tektonicznymi a występującymi w nich asocjacjami minerałów ilastych. Następnie studenci zapoznają się z możliwościami mikroskopu elektronowego, poznają jego przydatność do analizy przekształceń fazowych i strukturalnych minerałów w strefach tektonicznych.
Kolejne dwa wykłady poświęcone są metodom badania wieku bezwzględnego oraz rekonstrukcji warunków deformacji. Studenci poznają użyteczne minerały, stosowalność różnych metod, ich ograniczenia i pułapki. Dowiadują się o możliwościach datowania procesów deformacyjnych. Zapoznają się z paleotermometrami (skaleniowym, chlorytowym i in. oraz możliwościami odtwarzania warunków krystalizacji i przemian minerałów. Poznają zalety i wady metody stosowanej do niskotemperaturowych asocjacji oraz zakres stosowalności metody w geologii strukturalnej. Ostatni wykład: geologia strukturalna a petrogeneza poświęcony jest zastosowaniu metod wizualizacji do odtworzenia procesów krystalizacji i przemian minerałów w warunkach dynamicznego systemu otwartego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zajmujący się problematyką geologii strukturalnej posiadać będzie rozszerzony warsztat z zakresu analizy petrogenetycznej. Analiza taka ułatwi mu wnioskowanie w zakresie odtworzenia warunków powstawania deformacji.
K_W12 - zna techniki mikroskopowe i laboratoryjne służące do rozwiązywania problemów z zakresu geologii strukturalnej i petrologii
K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych
K_K02 - umie zaplanować etapy przygotowawcze do wykonania prezentacji i prac zaliczeniowych
K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania
K_K04 - zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do ewentualnego podjęcia studiów III stopnia
K_K05 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych
K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych
K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych
K_K09 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Kryteria oceniania
Studenci samodzielnie wybierają temat pracy związanej z zastosowaniem analizy petrogenetycznej w geologii strukturalnej na podstawie dotychczas opublikowanych artykułów z tego zakresu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Publikacje w czasopismach indeksowanych poruszające tematykę z każdego z ośmiu wykładów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: