Fizyka B 1200-1FIZB1
Kurs ma za zadanie zapoznanie studenta chemii z podstawowymi prawami fizyki z zakresu mechaniki. Kurs składa się z wykładu i ćwiczeń rachunkowych. Wykład obejmuje pokazy doświadczeń oraz teoretyczny opis zjawisk fizycznych.
Tematyka zajęć: -Pojęcie oddziaływań oraz podstawowe ich rodzje w naturze
-Układ współrzędnych-Wektorowy opis ruchu – wektor wodzący
- Podstawowe pojęcia kinematyki, rodzaje ruchu
- Zasady dynamiki (I + II), prawa Newtona
- III zasada dynamiki , siły wzajemnego oddziaływania, prawo zachowania pędu
- Praca i energia, zasada zachowania energii, siły zachowawcze
- Siły a tory
- Ruch w polu sił centralnych, moment pędu
- Względność ruchu, układy inercjalne i nieinercjalne
- Układy wielu ciał – pojęcie środka masy, zderzenia, rozpady
- Dynamika bryły sztywnej, moment bezwładności bryły
- Prawo zachowania momentu pędu
- Siły harmoniczne, model oscylatora harmonicznego, rezonans
- Drgania własne cząsteczek, elementy analizy Fourier'a
- Fale mechaniczne, równanie falowe, dyspersja, absorpcja
-Dyfrakcja i interferencja
-Elementy mechaniki relatywistycznej
Ćwiczenia rachunkowe stanowią ilustrację do wykładu. Mają na celu nauczenie studenta samodzielnego rozwiązywania prostych problemów dotyczących zagadnień omawianych na wykładzie, przy wykorzystaniu poznanego aparatu matematycznego. Odbywają się one w mniejszych grupach i polegają na wspólnym rozwiązywaniu zadań.
Wykład + ćwiczenia = 45 + 30 godzin
Kolokwia (czwartki 17-19) 10 godzin
Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych oraz ewentualnie konsultacje
2-4 godz/ tydzień = 30 – 60 godzin
Przygotowanie do kolokwiów i egzaminu =60 godzin
Razem = 175-190 godzin
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI:
1.Umiejętność opisu, analizy i objaśnienia przebiegu zjawiska fizycznego omawianego podczas wykładu
2. Zrozumienie praw rządzących przyrodą
3. Umiejętność sformułowania tych praw językiem matematyki
4. Wykorzystywanie swej wiedzę z dziedziny fizyki w pracy chemika
5.Dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych w otaczającej nas rzeczywistości
POSTAWY
1.Współpracować w grupie nad wspólnym rozwiązywaniem problemów
2.Zadawać pytania w celu rozwiania swoich wątpliwości
3.Wyjaśnić problem z fizyki kolegom oraz wspólnie z nimi w wyniku dyskusji
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń:
- na ocenę, na podstawie kolokwiów pisemnych
Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym do przystąpienia do egzaminu.
Zaliczenie przedmiotu:
– egzamin pisemny – test (~20 pytań) z wymogiem krótkiego uzasadnienia udzielonych odpowiedzi oraz kilka wyżej punktowanych problemów (~5).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1.R. Resnick, D. Holliday, Fizyka 1", PWN, Warszawa, 1998
2.C. Kittel, "Mechanika, PWN, Warszawa, 1973
3.B. Gadomska, B. Janowska-Dmoch, W. Gadomski, "Skrypt do Wykładu i Ćwiczeń rachunkowych z fizyki", Wydział Chemii U.W., 2000
4.R. Feynman, "Wykłady z Fizyki", tom I, część I, PWN, Warszawa, 1969, 1974
5.F.C. Crawford, "Fale", PWN, Warszawa, 1972
6.L. W. Tarasow, A. N. Tarasowa, " Jak rozwiązywać zadania z fizyki", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995
7.S. Striełkow, I. Elcin, I. Jakowlew, "Zbiór zadań z fizyki", PWN, Warszwa, 1965
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: